HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
OSTATNÍ ▸

Dodavatel elektřiny může chtít zaplatit i spotřebu, kterou domácnost vůbec neměla. Bránit se lze jen těžko

Ať už to zní jakkoli neuvěřitelně, v poslední době bylo zaznamenáno několik případů, kdy byla domácnost nucena zaplatit za elektřinu i to, co vůbec nespotřebovala. Jak se navíc ukázalo, zákon je na straně dodavatele elektřiny, a pokud s požadavkem na úhradu zákazník nesouhlasí, musí prokázat, že dané kilowatty neodebral. To, že tyto kilowatty nejsou naměřeny na elektroměru, jako argument překvapivě nestačí. Zjistili jsme, jak se bránit a hlavně jak tomuto riziku předejít.



VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Jiří R. (se souhlasem)

Právo na straně zákazníka? Tak na to zapomeňte

S největší pravděpodobností také odebíráte elektřinu od některého z dodavatelů. V poslední době jejich počet značně prořídl. Vše začalo krachem jednoho poměrně velmi známého dodavatele a posléze jiní ukončili svou činnost prostě proto, že ceny energií byly nevyzpytatelné. Na trhu tedy zůstává již pouze několik skutečně velkých a silných dodavatelů, od kterých můžeme mít doma elektřinu. Jak se ukazuje, ani tito, tradičně renomovaní dodavatelé, se nezdráhají přistupovat ke krokům, u kterých zůstává rozum stát.

Zaplaťte nebo přijde exekuce

Co na tom, že částka nesouhlasí a že jste uvedené kilowatty vůbec nespotřebovali. Pokud vám pošle dodavatel energie vyúčtování a vy s ním nesouhlasíte, musíte prokázat, že tomu tak nebylo. Myslíte si, že stav věci prokážete tím, že dané kilowatty nejsou vůbec naměřeny na vašem elektroměru? Tak to vás musíme vyvést z omylu. To nestačí. Dodavatel elektřiny totiž může argumentovat tím, že došlo k poruše elektroměru a že nenaměřil vše, jak má. V praxi jsou známy případy, kdy se elektroměr někdy v době mezi odečty jednoduše porouchal, což zjistil technik až při dalším odečtu. Část spotřeby tedy nebyla na elektroměru naměřena. Přesto se dodavatel domáhá úhrady něčeho, co nebylo změřeno. Kde na to bere právo a z čeho vychází?

Náhradní způsob měření jako strašák všech domácností

Vyúčtování od dodavatele vypadá v danou chvíli poměrně zvláštně. Na jednu stranu je uvedeno, že spotřeba byla nulová, tedy stav elektroměru byl mezi oběma měřeními stejný a kolonka spotřebované energie ukazuje číslo 0. Současně ale ve vyúčtování finančním vidíme desítky tisíc korun, které máme zaplatit. Vzneseme-li dotaz nebo reklamaci, dodavatel s pomocí svých právníků velmi stroze vysvětlí, že z důvodu poruchy byl proveden výpočet tzv. náhradním způsobem, tedy jinými slovy odhadem podle toho, jak si asi přibližně dodavatel představuje, že jste toho tak mohli spotřebovat. Zdá se to neuvěřitelné? Bohužel je to realita a má oporu v zákoně.

Když zákon stojí na straně silných

Věcí se zabývá vyhláška 359/2020, která stanovuje, že v případě, kdy není možné určit spotřebu pomocí měřitel, má dodavatel právo vypočítat spotřebu odhadem, tedy již zmíněným tzv. náhradním způsobem. Prakticky to znamená, že si vezme období před tím, než došlo k úseku, který nešlo změřit. Podle tohoto období přímou úměrou dopočítá spotřebu v období nezměřeném. Že jste začali více šetřit? Že jste nebyli doma? To nikoho nezajímá. Dokažte to.

Kdo šetří, zaplatí za tři

Pokud tedy jste začali v domácnosti šetřit a těšili jste se na nižší účet za elektřinu a místo toho přišlo vyúčtování stejné jako rok předtím, vězte, že máte smůlu. Leda by se vám povedlo prokázat, že jste doma skutečně šetřili. Ale jak? Máte doma instalovány průběžné měřiče? To asi těžko. Máte svědky mimo rodinu, kteří dosvědčí, že jste doma šetřili? Zkrátka obrana je v tomto případě skoro nemožná. Důkazní břemeno jasně leží na vaší straně a pokud tedy s vyúčtováním energie nesouhlasíte, musíte vy prokázat, že to tak nebylo. A to je mnohdy nemožné. Ačkoli tato právní situace zní absurdně, je tvrdou realitou dnešních dní. Jde tomu nějak předcházet a bránit se?

Připravte se na nejhorší

V případě, kdy už k takové situaci dojde, je určitě dobré mít v ruce co nejvíce důkazů, kterými budete schopni prokázat, že zmíněná spotřeba se nezakládá na pravdě. To, že nebyla naměřena na elektroměru totiž jako důkaz neposlouží. Pokud jste po danou dobu byli někde mimo domov, je dobré doložit veškerými dokumenty ohledně vaší nepřítomnosti doma. Dalším způsobem, jak předejít tomuto problému, je pravidelně kontrolovat elektroměr, zda funguje. Pokud se zastaví a přestane měřit, tak je potřeba oznámit věc dodavateli elektřiny ihned a předejít tak vyúčtování spotřeb, které jste neudělali. Mnoho lidí se domnívá, že když elektroměr přestane měřit, že nebudou muset platit. Opak je však pravdou a překvapení je obvykle jako studená sprcha. V poslední řadě pak může být velmi dobrým řešením pořízení moderního elektroměru, který poskytuje průběhové měření a dodavatel elektřiny má přehled o vaší spotřebě na hodinové či denní bázi. V tu chvíli pak je obrana v případě poruchy zcela jistě mnohem jednodušší než u klasického elektroměru. Snadno se lze ohradit, že o situaci dodavatel věděl již dávno, jelikož má průběžné měření. Pokud sám na to nereagoval a nic neřešil, těžko se může domáhat pak vymyšlené spotřeby při závěrečném vyúčtování.

Až se k nám právo vrátí

Důvodem pro toto vskutku bizarní nastavení práva ve prospěch velkých dodavatelů energií je údajně obrana před lidmi, kteří elektroměry záměrně poškozují či odpojují. Faktickým majitelem elektroměru je však provozovatel sítě, který si za svou činnost bere od zákazníků nemalé částky. Proč tedy nakonec finanční odpovědnost padá na koncového zákazníka a poruchu na majetku provozovatele sítě musí platit on, ačkoli nemá s měřičem nic společného, to je otázka, na kterou se jen těžko hledá odpověď.

P.S. Je nutné stavět novostavbu už jen s řízeným větráním nebo to jde i jinak? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 23. – 25. května 2025. Vstupenku lze stáhnout ZDARMA na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován) . Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
17.05.2025

Photocredit: Jiří R. (se souhlasem)
Zdroj: Sbírka zákonů, zkušenost zákazníků

0