HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
OSTATNÍ ▸

Dodavatelům energií končí zlaté časy. Zákon LEX OZE III dává lidem víc práv a možnost platit méně

Zákon, jež právě vstupuje v platnost, přináší změny, které mají pro české domácnosti konkrétní a často velmi praktický význam. V posledních letech lidé opakovaně čelili situacím, kdy se ceny energií měnily nečekaně, smlouvy byly nepřehledné a možnost bránit se byla omezená. Novela energetického zákona proto posiluje práva odběratelů tak, aby se spotřebitelé mohli rozhodovat informovaněji, rychleji reagovat na situaci na trhu a především předcházet finančním ztrátám. Lidé však často o možnostech, které nový zákon přináší. A to i přesto, že v mnoha směrech dává domácnostem možnost značně ušetřit na energiích.



VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Lukáš R. (se souhlasem)

Pokuta za předčasné ukončení smlouvy? Tak to prr!

Jedním z nejdůležitějších ustanovení je omezení maximální výše pokuty za předčasné ukončení smlouvy. Dříve se mnoho domácností ocitlo v pasti dlouhodobých kontraktů s fixovanou cenou, které se v průběhu času ukázaly jako nevýhodné. Jakmile chtěl zákazník odejít jinam, čekala ho sankce, která mohla být nejen vysoká, ale často i nejasně vysvětlená. Lex OZE III stanovuje limit. Pokuta nesmí překročit 40 procent hodnoty závazku za zbývající období. Prakticky to znamená, že rodina, která najde výhodnější nabídku, si může spočítat, zda se jí odchod vyplatí, a už se nemusí obávat extrémních částek. Toto omezení zároveň nutí dodavatele nabízet férovější smlouvy, protože příliš tvrdé podmínky už nefungují jako nástroj k udržení zákazníka.

Dodavatelé nebudou moct kouzlit s čísly

Další změna se týká povinnosti dodavatelů mít nakoupenou energii na období, na které zákazníkovi garantují cenu. Takzvaný index zajištění byl dosud problematický. Někteří dodavatelé nabízeli fixované ceny bez toho, aby měli odpovídající množství energie skutečně nakoupené. Pokud se pak trh dramaticky změnil, dodavatel neměl prostředky plnit své závazky a zákazníci končili u tzv. dodavatele poslední instance, což bylo výrazně dražší. Nově mají odběratelé právo smlouvu bez sankce ukončit, pokud dodavatel nesplní povinnost energii reálně zajistit. Toto pravidlo je jedním z nejúčinnějších nástrojů ochrany domácností před nepoctivými praktikami. V praxi stačí sledovat oznámení dodavatele nebo si o informaci aktivně říct. Pokud dodavatel zajištění neprokáže nebo jej poruší, zákazník může odejít okamžitě, aniž by platil jedinou korunu.

Právo kdykoli vidět svou smlouvu

Velký význam má také právo kdykoliv požádat o svou smlouvu a všechny související dokumenty. Lidé se často dostávali do problémů jednoduše proto, že neměli k dispozici přesné znění toho, co podepsali. Nyní musí dodavatel smlouvu poskytnout jasně a včas. Tato povinnost umožňuje spotřebitelům prověřovat podmínky, porovnávat nabídky a činit rozhodnutí na základě faktů, nikoliv dojmů nebo neúplných informací. Pokud se domácnost rozhoduje, zda odejít k jinému dodavateli, má konečně přístup k tomu, co je závazné a může vyhodnotit, zda je změna výhodná.

Konec tajného udržování vyšších cen

K ochraně spotřebitelů přispívá i povinnost dodavatelů informovat o změně ceny oběma směry, tedy nejen při zdražení, ale také při zlevnění. Do nedávné doby byl běžný stav, kdy dodavatel zdražení oznámil včas, protože musel, ale naopak zlevnění proběhlo bez upozornění a zákazníci tak platili déle více, než museli. Nově musí být informace o změně ceny oznámena minimálně třicet dní předem. Domácnost tak získává prostor reagovat. To může znamenat okamžitou úsporu. Pokud jiný dodavatel zlevní výrazněji, máte možnost přejít a využít toho, že cena klesla. Pokud váš stávající dodavatel zlevní, víte o tom a nepřeplácíte.

Konec zdlouhavých reklamací vyúčtování

Reklamace vyúčtování bývala další slabinou energetického trhu. Lidé často čekali měsíce na odpověď a mezitím riskovali nedoplatky, penále nebo přerušení dodávek. Lex OZE III stanovuje jasnou lhůtu patnáct dnů na vyřízení reklamace. Pokud ji dodavatel nedodrží, vzniká zákazníkovi nárok na pokutu, kterou může dodavateli účtovat. To znamená, že domácnost už není v pozici, kdy je odkázaná na nekonečné sliby a odklady. Lhůta je pevná, závazná a její nedodržení má pro dodavatele finanční důsledky. Takové nastavení motivuje firmy jednat rychle a přesně, protože průtahy jsou pro ně nákladné.

🔴 Nejvíc lidí právě čte:

„Spolehlivý ultralehký stan dnes pořídíte za zlomek ceny,“ radí zkušený cestovatel

Novinky lze chytře využít ke snížení plateb

Pro domácnosti je důležité vědět, jak tyto novinky prakticky využít. Prvním krokem je kontrola vlastní smlouvy. Je dobré si ji vyžádat, projít, ověřit délku fixace a podmínky ukončení. Druhým krokem je sledování tržních cen a porovnávání nabídek. Pokud najdete výhodnější tarif, spočítáte si případnou pokutu a zjistíte, zda se změna vyplatí. Třetím krokem je průběžná kontrola oznámení od dodavatele, zejména ohledně změn cen a informací o zajištění energie. Čtvrtým krokem je aktivní využívání práv při nesrovnalostech ve vyúčtování. Stačí podat reklamaci písemně a sledovat, zda je vyřízena v patnáctidenní lhůtě. Zákon nezaručí, že ceny energií neklesnou či nevzrostou. Ale poskytuje domácnostem konkrétní nástroje, které mohou v reálných situacích znamenat úsporu v řádu tisíců až desítek tisíc korun. Posiluje transparentnost, zkracuje prostor pro nepoctivé jednání a umožňuje spotřebitelům rychle reagovat, když se podmínky stanou nevýhodnými.

P.S. Zajímá Vás, zda má cenu pořizovat fotovoltaickou elektrárnu? Za jak dlouho se zaplatí? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 19. ledna – 1. února 2026. Vstupenku lze stáhnout ZDARMA na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován) . Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
05.12.2025

Photocredit: Lukáš R. (se souhlasem)
Zdroj: Sbírka zákonů ČR, ERU

0