HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
OSTATNÍ ▸

Emisní povolenky ETS2 zdraží nakonec vytápění pouze vybraným domácnostem

Rok 2027 se blíží a s ním i nástup platnosti nových emisních povolenek. Ty by se měly nově dotknout nejen podniků, ale i domácností. Zasáhnout by je měly zejména v oblasti pohonných hmot a vytápění. Což jsou zrovna oblasti, které pro mnoho domácností dělají docela velký podíl rodinného rozpočtu. Ne všech se to však bude týkat a mnozí se budou moci dopadu těchto nových emisních povolenek zcela vyhnout.



VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Jiří R. (se souhlasem)

Kdy konečně přijde ta daň za vzduch?

Kolem emisních povolenek se vyvolává velké množství emocí. Není se čemu divit. Mnoha domácnostem způsobí jistý vítr v peněžence. Jak se ale ukazuje, nebude to všem stejně a jak se také dále ukazuje, jsou i domácnosti, kterých se nástup nových emisních povolenek nedotkne vůbec. Z principu se jedná o poměrně společensky neoblíbenou záležitost, čemuž dost pomohly i zkreslené informace, jež se šířili mezi lidmi zejména před volbami, aby ovlivňovaly veřejné mínění. Vše ale není tak černé jak nám vykreslovali a ve výsledku na tom mohou mnozí i docela dobře vydělat.

Na emisních povolenkách mohou domácnosti i vydělat

Cílem emisních povolenek je jednoduše motivovat ty domácnosti, které používají doma k topení fosilní paliva (například uhlí nebo plyn) k tomu, aby přešli na jiný druh vytápění a to takový, který fosilní není. V tomto směru si můžeme uvést rovnou jeden konkrétní příklad, kdy domácnost může právě na těchto povolenkách paradoxně i vydělat. Jedná se o domácnosti, jež se ještě stále nezbavili starého kotle na uhlí, ve kterém dost často už ani nemají povoleno topit. V případě přechodu na kotel na dřevo, který splňuje současně platné normy (ceny takových kotlů na dřevo dostupných na českém trhu si můžete srovnat např. zde) totiž může domácnost na takové zařízení získat finanční podporu od státu. Tato podpora je v mnoha situacích v takové výši, že plně pokryje pořízení nového systému. Domácnost pak místo uhlí přejde na dřevo, které není považováno za fosilní a tudíž není zatíženo emisními povolenkami a ještě ušetří náklady na vytápění, jelikož nový kotel má vyšší efektivitu, tedy pro zisk stejného množství energie mu stačí méně paliva. A méně paliva znamená méně peněz. To je jeden z přímých případů a ukázek, kde ony vybrané peníze budou končit. Budou končit v kapsách těch, jež přejdou na systémy, které nevyužívají paliva.

Cest jak se vyhnout zdražení je více

Mimo výše uvedenou situaci se nabízí samozřejmě i další varianty, jak se dopadu emisních povolenek zcela vyhnout. V případě, že nechceme přecházet na kotel na dřevo, který znamená spoustu práce s přikládáním, nabízí se varianta využití kotle na dřevní biomasu, tedy jinými slovy pelety (ceny úsporných kotlů na pelety si můžete srovnat zde). Na takové kotle je též možné získat podporu od státu, která je vyplácena právě z peněz vybraných na emisních povolenkách. Kruh se tedy uzavře a z pozice plátce za povolenky se přesuneme do pozice toho, kdo tyto peníze inkasuje. Zcela jistě se všichni shodneme, že jakékoli přerozdělování či rozdávání dotací je obecně velmi škodlivé pro trh a vytváří nespravedlivé konkurenční prostředí mezi firmami. Na druhou stranu z hlediska ekologie lze v tomto vidět jasný společenský zájem. Zbavení se fosilních bude mít dopad jak na ovzduší tak na emise oxidu uhličitého, což se propíše do kvality života celé společnosti.

Existuje i řešení pro domácnosti, které topí plynem

Pokud máte doma plynový kotel, kterým vytápíte svůj rodinný dům nebo byt, nemusíte zoufat. Plyn sice spadne do kategorie fosilních paliv a to zkrátka a jednoduše proto, že se o fosilní palivo jedná. Na druhou stranu v tomto směru existuje řešení ve variantě přechodu na model tzv. kondenzačního kotle (ceny kondenzačních plynových kotlů dostupných v Česku si můžete srovnat zde), jež disponuje až o 20 % vyšší efektivitou oproti klasickému kotli. To dovede dopad emisních povolenek velmi omezit, případně eliminovat úplně. I zde je tedy cesta, jak využít ETS ve svůj prospěch. Zůstává nám však jeden opomenutý aspekt, něco, co skoro všichni platíme a kde to bude složitější. A to je doprava.

Příplatky za palivo mohou bolet, ale nemusí

Jak asi málokomu ušlo, emisní povolenky se mají vztahovat i na fosilní paliva, která spalujeme v našich automobilech, tedy benzín a naftu. Řešení je v dnešní době už poměrně jednoduché a existuje. Přechod na auto, které ke svému provozu tyto fosilní paliva nepotřebuje. V tuto chvíli jsou to na prvním místě bateriové elektromobily, leč nabízí se i jiné varianty. Ty jsou ale zatím v plenkách a tak jejich pořízení nedává moc racionální smysl. Co se však týče elektromobilů, jak jsme již prezentovali v praktickém testu, i v případě, že si jej pořídí člověk jež bydlí na sídlišti a nemá možnost nabíjet si svou nabíječkou a nabíjí pouze na veřejných „rychlonabíječkách“ (tedy chová se jako člověk se spalovacím vozem), zaplatí obdobné, spíše trochu nižší provozní náklady, než kdyby měl spalovací vůz. Cesta je to tedy pro všechny a je jen otázkou, než dojde k plnému nahrazení spalovacích vozů vozy elektrickými. Ceny nových vozů na oba druhy pohonů se již přiblížily a příští rok lze očekávat, že bude cena srovnatelná, následující roky pak již budou elektromobily levnější než vozy spalovací. Dnes již lze pořídit ojetý 4 roky starý elektromobil s dojezdem kolem 400 km za cenu pod 400 tisíc korun, což je de facto cena odpovídající pro podobný spalovací vůz podobného stáří. Ve směru emisních povolenek uvalených na spalovací vozy lze tedy konstatovat, že pro všechny jež aktuálně zvažují pořízení nového nebo ojetého vozu, zde již existuje naprosto jednoduché a ekonomicky zajímavé řešení, jak se povolenkám vyhnout i v tomto směru.

P.S. Zajímá Vás, jak splní novostavby v roce 2025 nové požadavky na úspory energií? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 19. ledna – 1. února 2026. Vstupenku lze stáhnout ZDARMA na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován) . Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
17.10.2025

Photocredit: Jiří R. (se souhlasem)
Zdroj: MZV, Europa

1