HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
OSTATNÍ ▸

Emisním povolenkám se půjde vyhnout a topit dál kotlem bez přirážky. Řešení je snadné a legální

Internet je plný strašení kolem nových emisních povolenek, které vstupují v platnost v roce 2027. Jak se však ukazuje, mnoho informací je podáno zkresleně a neúplně. Po roce 2027 totiž bude pro velké množství domácností poměrně jednoduché se těmto povolenkám vyhnout, a tedy udržet si původní náklady na vytápění tak, jak je mají nyní. A nebo platit dokonce méně než nyní. Tyto informace však obvykle v mediální bouři z nejasného důvodu zcela chybí.



VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Jiří R. (se souhlasem)

Už se toho napovídalo

O tom, jak bude litr nafty stát 100 korun nebo o tom že bez plynu z východu v zimě umrzneme, už jsme slyšeli. A bylo toho mnohem víc. Pokud bychom si za posledních 20 let zrekapitulovali všechny fatalistické scénáře, které nám předkládali politici před volbami, asi by to vydalo na několik stran A4 popsaných hustým textem. Druhá věc ale je, jak nakonec vše bylo doopravdy a kolik těch hrůz se nakonec naplnilo a do jaké míry. Dalším tématem, které je nyní na stole a je hojně zneužíváno populisty, jsou emisní povolenky. Mnoho domácností tak začalo mít strach, že bude muset po roce 2027 platit výrazně více za topení ve svém rodinném domě a nebo bude muset přejít například na tepelné čerpadlo. Velké většiny z nich se to však týkat nebude. S dost velkou pravděpodobností mezi ně spadáte i vy.

Není emise jako emise

Podstata emisních povolenek je striktně zaměřena na tzv. fosilní paliva, tedy obecně se jedná o uhlí, plyn, naftu, topný olej a LPG. To, že jsou paliva fosilní je dáno tím, že jsou jak se říká neobnovitelná. Jednou je vytěžíme a znovu je zpět do země už nevrátíme. Jsou tedy omezena a hlavně jejich pálením se uvolňuje do ovzduší oxid uhličitý, který tam nemá co dělat. Má být uložen v zemi, nikoli vytěžen a vypuštěn volně do ovzduší země. To je důvod, proč pak tento oxid uhličitý způsobuje problémy, které se snaží politici řešit pomocí emisních povolenek, které nás mají od toho odradit. Podstata však je, že aby skutečně mohla mít emisní povolenka vliv na to, kolik zaplatíme za vytápění, musíme splnit určité předpoklady, které dávno většina z nás už nesplňuje a tedy žádné zdražení se nebude konat. A již předem je dobré podotknout, že k tomu nebude potřeba žádných dotací ani podpor. Jak je to možné?

V mnohém jsme dál než zbytek světa

Ačkoli se to může zdát, že jsme u nás pozadu, není to tak úplně pravda. Ve srovnání se zbytkem světa ve směru ekologie, se zde chováme vcelku příkladně. Porovnáme-li například přístup k odpadům a recyklaci u nás a ve spojených státech, zjistíme, že jsme na tom nesrovnatelně lépe. Stejně tak se tento fakt promítá i do vytápění domácností. Od října minulého roku již platí omezení používání starých kotlů, tedy nyní lze topit pouze v kotlech od třetí emisní třídy výše. Tím došlo k určitému posunu co do čistoty vytápění těch, kteří k topení používají palivové dřevo. A to je skoro 40 % všech domácností žijících v rodinných domech v Česku. Tedy abychom byli přesní, nikoli pouze dřevem, ale obecně biomasou. Podstatné v tuto chvíli je si říci, že biomasa, pod kterou spadá i palivové dřevo, je obecně považována za obnovitelnou surovinu a tedy se jí nově plánované emisní povolenky nijak nebudou týkat (přehled kotlů, ve kterých můžete topit, aniž byste museli řešit emisní povolenky, naleznete zde). To je důvod, proč tyto domácnosti nemusí nic řešit a není důvod aby se obávaly jakéhokoli růstu nákladů za vytápění ve svém rodinném domě.

A co ta drahá nafta?

Pokud se nebudeme bavit pouze o vytápění rodinného domu, což je jeden z největších finančních nákladů každé domácnosti, jsou zde další aspekty, na které se může podepsat zavedení nových emisních povolenek. Typicky se jedná o provoz automobilů na naftu nebo benzín. Jak známo, obě tyto suroviny jsou vyrobeny z ropy, která je ze své podstaty neobnovitelnou surovinou. Proto se na tento produkt emisní povolenky vztahovat budou. Výroba benzínu nebo nafty je obecně vysoce náročným procesem, kdy surovina musí být následně rozvážena na čerpací stranice, opět za využití spalování této suroviny. Samotný proces výroby benzínu a nafty z ropy navíc paradoxně spotřebuje poměrně velké množství elektrické energie, jejíž využití obhájci spalovacích motorů tak odmítají. Celkově lze říci, že výroba benzínu a nafty je mimořádně neefektivní. Nehledě na fakt, jak nízká je následně účinnost spalovacího motoru v automobilu. V současné době se již však dostávají na dosažitelnou cenovou úroveň elektromobily, kdy nové vozy se již cenově potkávají v provedení elektrickém s provedením spalovacím. Lze tedy konstatovat, že při nákupu nového vozu již není zákazník nucen se omezovat kvůli ceně. Stejně tak starší a kvalitní elektrické vozy se již pohybují v nižších stovkách tisíc korun, tedy stávají se stejně dostupnými jako vozy spalovací.

Něco tady nehraje

Řešení tedy není pouze na úrovni topení, ale i z hlediska ostatních segmentů, kterých by se měly emisní povolenky dotknout. Ačkoli je stále český mediální prostor zaplněn bojovníky za práva spalovacích motorů, faktem zůstává, že problém se zamořením výfuky spalovacích vozů je poměrně dobře vidět ve velkých městech východní Asie, ale i v Evropě nebo USA. Znečištěný vzduch pak musíme dýchat všichni, i ti, kteří o provoz takových vozidel nestojí a nevyužívají je. Ve směru boje za svou osobní svobodu se tedy mnoho obhájců spalovacích motorů ohání svými právy, aniž by jakkoli brali v potaz práva svého souseda, který musí emise z jejich výfuku dýchat. Mnohdy argumentují tím, že z jejich výfuku díky super kvalitnímu katalyzátoru vychází čistější vzduch, než je nasáván zvenku. Tento argument jsou však ochotni obhajovat jen do té doby, než je jim navrženo, aby vyvedli pomocí hadice výfuk svého vozu do své kabiny a tento „čistší vzduch“ si dýchali sami. To asi hovoří za vše. Absurdita vývoje situace je tedy zřejmá avšak řešení na této rovině existuje již pro v podstatě všechny domácnosti. Tak jako tak zvýšení cen fosilních paliv jako takových nedosáhne ani zdaleka proklamovaných čísel, kterými se nás snaží mnozí strašit.

P.S. Zajímáte se o moderní způsoby vytápění a výrobu energie svépomocí? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 19. ledna – 1. února 2026. Vstupenku lze stáhnout ZDARMA na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován) . Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
10.09.2025

Photocredit: Jiří R. (se souhlasem)
Zdroj: MZV, Europa

13