HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
OSTATNÍ ▸

Zapomeňte na klasickou dlažbu. Rastrová dlažba v zimě nenamrzá, nezabahňuje se a perfektně vsakuje

Klasické betonové dlažby spoléhají na masivitu a tuhost. Jejich nevýhodou je ale velmi nízká propustnost a velmi omezené využití v zimě, zejména pak při oblevě. Betonová tvárnice sama o sobě nevsakuje vodu prakticky vůbec a propustnost zajišťují jen otvory vyplněné zeminou. Celková vsakovací kapacita takových ploch je proto omezená a reálně se pohybuje  jen v jednotkách až desítkách litrů vody na metr čtvereční za hodinu, podle typu výplně a stavu vegetace. Poslední dobou se proto začíná i v Česku objevovat nový typ tzv. rastrové dlažby, který při v podstatě stejné ceně poskytne mnohem lepší službu, zejména pak v zimě.



VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Jiří R. (se souhlasem)

Každý rok se opakující námraza a bahno

Rastrová dlažba pracuje s principem, který je konstrukčně i materiálově odlišný od klasické dlažby. Jednotlivé mřížkové segmenty vytvářejí stabilizační matrici, která přenáší zatížení na větší plochu a zabraňuje bodovému tlaku na podloží. Zároveň ale zachovává velký prostor otevřené infiltrační plochy, několikanásobek toho, co umožňuje betonová alternativa. To je zásadní zejména v zimě. Voda, která vzniká táním sněhu, nezůstává na povrchu déle než několik sekund, ale okamžitě protéká do vrstvy kameniva pod dlažbou. Ta se běžně skládá z frakce 16 až 32 mm, která má vysokou drenážní kapacitu. Infiltrační rychlost takové konstrukce může překročit 1 000 litrů na metr čtvereční za hodinu, což bezpečně zvládne i rychlé tání mokrého sněhu.

Využití přírodních zákonů v náš prospěch

Tento rozdíl funguje nejen prakticky, ale i fyzikálně. Drenážní vrstvy pracují jako tzv. kapilárně otevřený systém. Voda se po rozpuštění sněhu nezdržuje v povrchové vrstvě, kde by byla vystavena mrazu, protože jí gravitace i kapilární síly umožňují rychlý průnik do hlubší části podloží. Nedochází tedy ke vzniku ledových krust. Povrch s rastrovou dlažbou tedy zůstává v zimě výrazně bezpečnější a funkčnější, protože se minimalizuje tvorba povrchového ledu. Zároveň se snižuje i riziko mrazového zdvihu, což je proces, kdy voda v podloží zamrzne, zvětší svůj objem a způsobí posun celé plochy. V dobře navržené rastrové konstrukci se tento jev téměř nevyskytuje, protože většina vody odteče.

🔴 Nejvíc lidí právě čte:

Češi žijící na Tenerife se podělili o zkušenosti. Představy se v mnohém rozchází s realitou

Klíč ukrytý v mřížovém řešení

Další technickou výhodou je pružnost samotné mřížkové konstrukce. Na rozdíl od betonu, který je tuhý a křehký, mřížkové prvky snášejí deformace způsobené teplotními změnami v rozsahu od zhruba –50 do +80 °C, aniž by ztratily svou mechanickou integritu. Při zatížení automobilem se síla rozloží po ploše mnohem rovnoměrněji, protože struktura mřížky funguje jako prostorový nosný systém. Díky tomu může kvalitní rastrová dlažba unést zatížení osobních i lehkých užitkových vozidel bez rizika propadů nebo poškození. Statické zatížení, které běžné situace vyžadují, se u těchto systémů běžně pohybuje v desítkách tun na metr čtvereční, což je hodnota zcela mimo možnosti klasické betonové zatravňovací dlažby.

Velmi snadná pokládka svépomocí

Přestože vypadá technologie mřížkového systému složitě, pokládka je v praxi překvapivě jednoduchá. Začíná odstraněním ornice a úpravou výkopu do hloubky odpovídající plánovanému zatížení, typicky 20 až 35 centimetrů pro osobní automobily. Do výkopu se naveze hrubá drenážní vrstva, která se zhutní vibrační deskou na několik průchodů, dokud nedosáhne požadované únosnosti. Následuje jemnější vyrovnávací vrstva, do které se pokládají mřížkové segmenty. Ty se spojují pomocí jednoduchých zámků, takže nevznikají mezery ani posuny. Po dokončení pokládky se plocha vyplní buď štěrkem, nebo zeminou pro zatravnění. Práce zvládne i člověk bez předchozích zkušeností, a to často během jediného dne. Z konstrukčního hlediska tak rastrová dlažba kombinuje vysokou drenážní účinnost, stabilitu, pružnost a dlouhou životnost i v podmínkách, které jsou pro beton problematické.

P.S. Řešíte zahradu nebo vybavení kolem domu? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 19. ledna – 1. února 2026. Vstupenku lze stáhnout ZDARMA na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován) . Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
25.11.2025

Photocredit: Jiří R. (se souhlasem)
Zdroj: The Pavement

0