HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
OSTATNÍ ▸

Nepoctiví prodejci palivového dřeva okrádají zákazníky zcela nenápadně. Zjistili jsme, na co se zaměřit

Palivovým dřevem vytápí své domy stále velké množství lidí. Důvodem je zejména nízká cena vytápění a snadná dostupnost dřeva. Nově také fakt, že se na něj nebudou vztahovat emisní povolenky. Zájmu o palivové dřevo s velkou mírou nepoctivosti využívají někteří prodejci. Ti si za ty roky praxe vypracovali promyšlené způsoby, jak zákazníka okrást o peníze, aniž by si toho vůbec všiml.



VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Jiří R. (se souhlasem)

Nechat se okrást a ještě poděkovat

Smutnou pravdou na tom všem je, že zákazník, který skočí na špek nepoctivému prodejci, si mnohdy ani neuvědomí, co se mu přihodilo. S úsměvem tedy prodejci poděkuje, zaplatí a třeba mu i dá nějaké to zpropitné, zkrátka řekne „to je dobrý“ a ani si nenechá vrátit peníze. Neví přitom, že fakticky měl platit méně (aktuální reálnou cenu palivového dřeva si můžete proklikat zde). Jak ukazuje praxe, klidně i jen polovinu částky, o kterou si prodejce, který mu dřevo přivezl, řekl. Jak se ukazuje, právě neznalost a nezájem zákazníků pomáhá nepoctivým prodejcům, aby ve svých zaběhlých způsobech pokračovali. Přitom rozpoznat, že něco není v pořádku a bránit se, je naprosto jednoduché.

Pane, já strašně spěchám, tady mi to podepište

Prvním poznávacím znakem nepoctivého prodejce je spěch. Pokud vám přiveze dřevo na korbě a honem spěchá dál aniž by dal zákazníkovi prostor si vše promyslet a zkontrolovat, je potřeba naopak věc ihned zarazit, zpomalit a zbystřit. Těch pár minut jistě pana prodejce zas tak moc nezdrží, jelikož tak jako tak musí počítat se zpožděním na cestě, které může kdykoli vzniknout kvůli uzavírce nebo autonehodě. Nenechme se tedy nikdy tlačit spěchajícím prodejcem a zkontrolujme si v první řadě, zda nám odpovídá množství přivezeného dřeva s tím, co jsme objednali.

Metr do ruky a jdeme na to

Není nic jednoduššího ani špatného na tom, vzít metr a v první řadě si změřit korbu na které je naloženo dřevo a zjistit, zda vůbec teoreticky může obsahovat takové množství dřeva, jaké jsme si objednali. V praxi se totiž velmi často ukazuje, že i samotný objem korby je menší, než deklarované množství dřeva, které jsme si objednali. V takovém případě už není o čem řeč a je jasné, že jsme se stali obětí nekalé praktiky. Jako první tedy provedeme přepočet na skutečný objem, který dřevo zabírá, což snadno spočítáme změřením ve třech osách a vynásobením. Pokud v rychlosti nevíme jak na to a nedaří se nám z hlavy převést jednotky, krásně nám může pomoci přímo kalkulačka k tomu určená, kterou najdete zde.

Hra s písmenky, aneb zamotáme pánovi hlavinku

Přestože doma topíte dřevem už spoustu let, dost možná neznáte správně rozdíl mezi PRMr a PRMs. Přitom je tento rozdíl velmi zásadní. Právě to poslední písmenko velmi jasně říká, jak byl objem dřeva počítán. Pokud si objednáme PRMr, tedy jak poslední písmeno naznačuje, jedná se o tzv. dřevo rovnané, pak by mělo přijet rovnané a nikoli sypané (což je označení PRMs). Prodejci často naúčtují PRMr, tedy rovnané, jinými slovy více masy dřeva na stejný objem a poté na korbě přivezou sypané, kdy velkou část prostoru zabírá vzduch a dřeva je na korbě méně. Pokud tedy dojde k záměně těchto dvou označení, určitě zbystřete. Pokud si chcete přepočítat, jak to vychází ve skutečnosti mezi PRMr a PRMs, využijte tuto kalkulačku.

Tvrdé, měkké, vlhké, suché, a pak ty poplatky

Kvalita palivového dřeva se určuje mnoha aspekty. To nejlepší s největší výhřevností je tvrdé a suché, naopak pokud je dřevo měkké nebo vlhké, jeho výhřevnost je horší. To odpovídá i ceně. Pokud by nám přivezl prodejce dřevo na první pohled jiné, než jsme si objednali, určitě je dobré se ihned ozvat a zapsat si závadu do reklamačního protokolu. Pokud si nejsme jisti, zda je dřevo dostatečně suché, sice to nezjistíme na místě, ale můžeme provést speciální test pomocí igelitového pytlíku. Jedno polínko vložíme do igelitového pytlíku a necháme přes noc doma v pokojové teplotě. Pokud bude ráno pytlík orosen, lze konstatovat, že dřevo je spíše vlhké nežli suché. V takovém případě můžeme s tímto zjištěním konfrontovat prodejce a reklamovat kvalitu dřeva dodatečně. V případě že nám při předávce dřeva prodejce začne účtovat navíc jakékoli poplatky, jež nebyly předem schváleny a nebo se pokusí změnit cenu dřeva oproti tomu, na čem jsme se dohodli, je na místě trvat na původní dohodě a žádné změny neakceptovat. A to i za cenu, že si prodejce své dřevo opět odveze. V takovém případě totiž není problém objednat si někoho jiného, více poctivého.

Nachytán na švestkách

Z praxe již známe více případů, když již prvotní zájem zákazníka vyvolal jisté obavy a zaskočenost prodejce. Pan Jaroslav, který se s námi podělil o svůj příběh například zmínil, že jakmile vzal do ruky metr a začal přeměřovat korbu vozidla aby zjistil, kolik dřeva bylo skutečně přivezeno, pan prodejce ihned aniž by nechal zákazníka dokončit měření k němu přišel a požádal jej ať toho nechá a že mu dá slevu tisíc korun. Zvláštní a pro mnohé až neuvěřitelné, ale i takové věci se dějí. Přestože je jistě nepříjemné dostat se do jakékoli konfrontace, je potřeba si uvědomit, že v případě nečestné dodávky je máslo na hlavě prodejce, nikoli zákazníka. Zákazník má proto naprosté právo a je legitimní aby si dodávku zkontroloval. Vlastně je to i jeho povinností, má-li podepsat předávací protokol, kde schvaluje to, co mu bylo dodáno. Určitě tedy není na místě bát se věnovat čas kontrole dovezeného zboží.

P.S. Zajímáte se o moderní způsoby vytápění a výrobu energie svépomocí? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 19. ledna – 1. února 2026. Vstupenku lze stáhnout ZDARMA na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován) . Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
24.09.2025

Photocredit: Jiří R. (se souhlasem)
Zdroj: Zkušenosti zákazníků

0