HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
OSTATNÍ ▸

Stavební povolení půjde získat v roce 2026 snadněji. Byl zveřejněn postup, jak vyjednávat s úřadem

Získat stavební povolení na rodinný dům nebude v roce 2026, kdy plně nabíhá nový systém, otázkou štěstí ani známostí. Je to test připravenosti, znalostí a schopností číst systém takový, jaký skutečně je, nikoli jaký bychom si přáli. Kdo k němu přistoupí jako k administrativní formalitě, zpravidla narazí. Kdo ví, co má přesně dělat, uspěje. Povedlo se nám získat interní postupy zaběhlých stavebních firem, které s jistotou vedou k rychlému a úspěšnému cíli. Rozhodli jsme se je zveřejnit v plném znění.



i Foto: Jiří R. (se souhlasem)

První cesta nevede na stavební úřad

První krok se neodehrává na stavebním úřadě, ale u územního plánu. Je nutné si ověřit, že pozemek je určen k bydlení, jaký typ zástavby umožňuje, jaké jsou limity zastavitelnosti, výšky, tvaru střechy, odstupových vzdáleností a napojení na infrastrukturu. Nestačí spoléhat na realitní inzerát nebo tvrzení prodávajícího. Územní plán je právně závazný dokument a stavební úřad se jím řídí bez ohledu na to, co stojí o pár parcel dál. Současně je nutné prověřit ochranná pásma technických sítí, komunikací, lesa, vodních toků, případně památkovou ochranu. Pokud je pozemek zatížen byť jediným z těchto omezení, musí s tím projekt od začátku počítat.

Architekt není projektant

Teprve poté dává smysl oslovit projektanta. Ne architekta, který navrhne vizuálně působivý dům, ale autorizovaného projektanta, který má zkušenost s povolovacími procesy a ideálně i s konkrétním stavebním úřadem. V roce 2026 už neplatí, že projekt je jen technický podklad. Projektová dokumentace je hlavní nástroj komunikace s úřadem. Pokud je neúplná, nejednoznačná nebo v rozporu s regulativy, řízení se přeruší. Každé přerušení znamená týdny až měsíce navíc. Projektant musí zpracovat dokumentaci přesně v rozsahu požadovaném stavebním zákonem a prováděcími vyhláškami, nikoli v minimalistické podobě s tím, že se „něco doplní později“.

Konflikt se sousedem je nejčastějším důvodem průtahů

Ještě před podáním žádosti je klíčové vyřešit vztahy se sousedy. Ne z formální povinnosti, ale z pragmatických důvodů. Soused, který se cítí obejitý nebo ohrožený, má zákonné právo uplatnit námitky a odvolání. Stavební úřad je musí řešit, i když nejsou věcně silné. Osobní jednání, představení projektu a ochota vysvětlit dopady stavby často předejdou konfliktům, které by jinak proces výrazně prodloužily. Ideálním výsledkem je písemný souhlas sousedů přiložený k žádosti.

Zase něco chybí

Samotná žádost o stavební povolení musí být podána kompletní. To znamená nejen projektovou dokumentaci, ale i všechna závazná stanoviska dotčených orgánů a správců sítí. Typicky jde o vyjádření k napojení na elektřinu, vodu, kanalizaci nebo řešení likvidace dešťových vod, stanovisko hasičů, hygieny, ochrany životního prostředí a dopravního úřadu. V roce 2026 je kladen zvláštní důraz na hospodaření s dešťovou vodou. Vsakování nebo retence na pozemku není doporučení, ale často podmínka. Projekt, který s tím nepočítá, je předem odsouzen k doplnění.

Zpropadená digitalizace? A nebo to je v něčem jiném?

Digitalizace stavebního řízení změnila formu, nikoli podstatu. Podání probíhá elektronicky, ale obsah musí být stejně kvalitní jako dříve. Spoléhat se na to, že systém „něco odpustí“, je omyl. Úředník hodnotí obsah, ne platformu. Pokud dokumentace nesplňuje požadavky, řízení přeruší a vyzve k doplnění. Lhůty přitom začnou znovu běžet až po odstranění všech vad.

Švestičky ze zahrádky

Vyjednávání se stavebním úřadem není boj ani prosba. Je to odborný dialog v rámci jasně daných pravidel. Základním předpokladem úspěchu je respekt k roli úředníka. Není to partner pro kreativní řešení, ale garant zákonnosti. Argumentace typu „všude okolo to tak mají“ nebo „jinému to povolili“ nefunguje. Fungují odkazy na konkrétní ustanovení územního plánu, vyhlášek a technických norem. Pokud se ptáte, ptejte se konkrétně. Pokud něco navrhujete, doložte to písemně. Velmi účinným nástrojem je předběžná konzultace ještě před oficiálním podáním žádosti. Neformální schůzka, na které projektant představí záměr a ověří, zda je v souladu s místními regulativy, může odhalit problém dřív, než se stane formální překážkou. Úřad tím není vázán, ale často tím předejdete pozdějšímu zamítnutí nebo opakovaným výzvám k úpravám.

Časový plán dokáže mnohé zrychlit

Důležité je také správné načasování. Podání žádosti v době, kdy chybí byť jediné stanovisko, je strategická chyba. Úřad řízení přeruší a vy ztratíte čas i pozici. Stejně tak není rozumné reagovat na výzvy úřadu na poslední chvíli. Rychlá, věcná a úplná reakce signalizuje připravenost a zvyšuje ochotu úředníka postupovat bez zbytečných formalit.

P.S. Zvažujete v roce 2026 stavět rodinný dům? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 19. ledna – 1. února 2026. Na online přednášku, kde se dozvíte jak získat stavební povolení co nejrychleji, se můžete zdarma přihlásit zde (počet vstupenek je limitován) . Těšit se můžete také na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
15.12.2025

Photocredit: Jiří R. (se souhlasem)
Zdroj: Zkušenosti bývalého realitního makléře

3