„Nový typ sklepu lidé podceňovali,“ říká Michal Batelka, který si ho jako první postavil. Zájemců přibývá
Z elektrikáře se stal materiálovým inženýrem a nakonec průkopníkem projektu, který v Česku nemá obdoby. „Obytný sklep má u nás zatím jen hrstka lidí,“ říká Brňan Michal Batelka, který se přes výzkum betonu propracoval až k výrobě designových podzemních staveb. Zázemí ani jasnou cestu zpočátku neměl, přesto dnes stojí za patentovaným řešením, o které začíná být velký zájem.

Pane Batelko, jak se z vystudovaného elektrikáře stane koordinátor výroby designových sklepů?
Ze střední elektroprůmyslovky jsem si odnesl maturitu, ale obor mě neoslovil, proto jsem přešel ke stavebnictví, které mě začalo bavit. Později jsem se chtěl více věnovat materiálům, a tak jsem vystudoval magisterský obor stavebně materiálové inženýrství a následně postgraduální obor stavební zkušebnictví, kde jsem sledoval jejich chování a prováděl testování. Před patnácti lety jsem se stal koordinátorem výzkumného projektu zaměřeného na výrobu spékaného kameniva s názvem agloporit. Postupně jsme si řekli, že když umíme vyrábět lehký materiál, musíme ho umět i správně zpracovat. Začali jsme proto s vývojem vysokohodnotných betonových směsí na bázi lehkého kameniva a výrobou menších betonových výrobků, až jsme se nakonec dostali k betonovým prefabrikátům, konkrétně k designovým sklepům.
🔴 Nejvíc lidí právě čte:
„Spolehlivý ultralehký stan dnes pořídíte za zlomek ceny,“ radí zkušený cestovatel
Proč právě sklepy? Ve spoustě novostaveb dnes chybí...
A to je právě ten důvod. Pocházím z doby, kdy byl sklep úplně běžnou součástí téměř každého domu. A protože se dnes do novostaveb příliš nenavrhuje, řekl jsem si, že by se s tím dalo něco dělat. Sešlo se to i s tím, že u nás ve společnosti Svoboda a syn pracovala kolegyně, se kterou jsme na vývoji kompozitního materiálu začali velmi intenzivně pracovat. Záměr se potkal i s jejím rodinným zázemím, kde projekt získal obrysy a vlastní podmínky pro vytvoření potenciálu. A následně z toho vznikl projekt designových sklepů.
Je pro vás důležitější kvantita nebo kvalita výrobku?
Nechceme dělat stovky levných sklípků ročně. Raději desítky kusů, aby si projekt zachoval jedinečnost. Spousta lidí si pod pojmem sklep představí vlhko, pavouky a prostor, kam se člověk spíše bojí chodit. My chceme, aby si pod pojmem „designový sklep“ člověk představil suchý sklep s krásným prostředím, designem uvnitř, a hlavně propojením s přírodou.
Dá se říct, že jde u nás v Česku o unikátní produkt? Obytné designové sklepy jsem jinde neviděla.
Ano. Uvědomili jsme si to mimo jiné i v momentě, kdy jsme podali přihlášku vynálezu, kterou řešíme nejen na evropské úrovni.
Jaký ohlas měla výroba designových sklepů u kolegů?
Nebylo to někdy jednoduché, naše společnost je totiž ryze telekomunikační. Neměli jsme na začátku zázemí, otestovanou stavbu, certifikovanou prefu a vymyšlenou marketingovou strategii. Od začátku se projektu designových sklepů příliš nevěřilo. Zároveň mě to ale motivovalo, chtěl jsem dokázat, že ten nápad má vyšší smysl. Další překážkou byly finance. Výzkumné oddělení se hodně věnovalo výzkumu a nemělo velké rozpočty na další činnosti, takže jsme to museli dělat postupně, po malých krocích. Navíc tím, že se jedná o unikátní výrobek, jsme neměli prošlapanou cestu, učili jsme se za pochodu. První fáze sahá přibližně k roku 2017, kdy jsme vyvíjeli směsi, formy a ladili technologii výroby. Průběžně jsme řešili podmínky certifikací a výrobního procesu, vybavovali prostory na výrobu, pořídili betonárku, na které jsme zkoušeli výrobu směsí i dílců. Udělali jsme první sklepy, první dílce.
Jak probíhá realizace takového sklepa dodatečně k objektu?
V první fázi zvážíme možnosti usazení, přístupy na pozemek pro techniku a bezpečnost výstavby. Dále se domluvíme s investorem na podmínkách usazení. Z hlediska náročnosti výstavby a zjednodušení principů jsme se rozhodli, že ve většině případů sklepy stavíme na klasickou litou základovou desku a samotný sklep skládáme z dílců pomocí jeřábové techniky a speciálního montážního přípravku na místě. Díky technologii dílců a speciální mechanizaci jsme schopni stavět sklepy i v hodně složitém terénu, kam se běžně třeba menší domek nedostane.
A jak dlouho trvá realizace hrubé stavby a jaké jsou dispoziční rozměry?
Pokud jde vše tak, jak má, je to zhruba čtrnáct dnů. Vnitřní světlý rozměr je pevný, čtyři metry na šířku. Délka je modulární, přidávají se jednometrové „segmenty“. Běžně si lidé pořizují šestimetrové a osmimetrové sklepy. Výška v nejvyšším bodě gotického oblouku je 2,7 až 2,8 metrů, dle skladby podlahy.
Na kolik zhruba vyjde jeden sklep?
To je častá otázka. Je potřeba říci, že každá stavba je jiná, jsou jiné výkopové podmínky, přístup, terén a tak dále. Pokud tyto položky teď nebudeme počítat, realizace zaizolovaného šestimetrového sklepa, kompletně uzavřeného s dřevohliníkovým portálem se sítěmi vyjde na cca 1,1 milionu korun. Vnitřní rozměry této varianty jsou 6 × 4 metrů čili 24 m2. Osmimetrový sklep pak vychází přibližně na 1,4 milionu Kč. Ceny jsou bez DPH, včetně licence, která je vázaná na průmyslově právní ochranu.
Vzpomenete si na první zakázku? Na prvního zákazníka?
Ano. Tím prvním zákazníkem jsem byl já a moje žena. Přišel jsem s nápadem designových sklepů zrovna v době, kdy bylo potřeba investovat hlavně do rozvoje telekomunikační části společnosti, protože to je hlavní náplní společnosti. Řekl jsem si, že když tomu projektu věřím, měl bych udělat první realizaci sám na sobě. Od firmy jsem si objednal panely, vzal si půjčku a postavil první sklep pro sebe.
A druhý zákazník?
Po mně jsme stavěli sklep pro zákazníka v Brně, ve velmi složitém terénu. Tam jsem nabral spoustu zkušeností, jak legislativních, právních, tak stavebních. Nyní stavíme dva sklepy na přehradě, jeden u Jindřichova Hradce, rozjednané jsou další projekty u Brna, v Jeseníkách, Českých Budějovicích, Hustopečích, Pohořelicích, v Ostravě a podobně.
Jaká byla vaše největší výzva v rámci dodávky betonového sklepa?
Vyzkoušeli jsme výstavbu ve velmi složitém terénu, kde byl cca 40° svah. Dopravovali jsme tam panely jednotlivě, 200 metrů do kopce a skládali je speciální technikou. I tak jsme byli schopni osmimetrový sklep sestavit za jeden den. To byl velký technologický milník.
Kdo si designové sklepy nejčastěji kupuje?
Řekl bych, že typicky jde o „střední třídu“ ve věku přibližně 50 až 60 let. Jsou to lidé, kteří rozumí přidané hodnotě, ať už z pohledu bydlení nebo podnikání. Někdy jsou to i lidé, kteří chtějí rozvinout farmu, menší resort, kavárnu s ubytováním a podobně. A samozřejmě to jsou i majitelé rodinných domů, kteří mají svažitý pozemek, nejlépe v blízkosti cyklotras a podobně, a chtějí ho chytře využít.
Jakou výhodu sklepů byste vyzdvihnul nad oblíbenými tiny housy?
Výhodou našich sklepů je to, že získáte jedinečnou stavbu na stovky let. Betonový sklep je trvalá stavba, která vám zvýší hodnotu pozemku i majetku. Není to stavba na dvacet let, ale na generace. Je uložená většinou v zemi, zapadá do krajinného rázu, kdy o ní často ani nevíte. U vodní hladiny ji úplně přehlédnete, protože v proskleném portálu se od vodní hladiny odráží celé okolí. Je prostě součástí země. Zatímco tiny house po padesáti letech neudrží hodnotu (degradace vlastní konstrukce, náročná údržba, nátěry dřeva a tak dále), betonový sklep v zemi ano.
Jak se takový sklep vytápí a jak je řešená izolace?
Pokud má sklep sloužit k rekreaci, musí splnit tepelně-technické požadavky. Izolujeme ho 12 cm tepelné izolace dle výpočtu, i když víme, že dobře funguje i 5 až 10 cm, a to pouze v místech, kde není zasypán. V praxi sklep v zemi drží teplo velmi dobře. V Jeseníkách po měsíci a půl bez topení neklesla teplota z 22 °C pod 11 °C. Prostor lze dvěma kilowatty vytopit zhruba na 22 °C za 12 hodin a teplotu udržet denní spotřebou kolem 6 kWh. Jako zdroje tepla lze použít podlahové topení, infra rohože, klasické topné kabely, klimatizaci s funkcí topení, přímotopy nebo menší kamna. Důležitá je i orientace oken, protože jižní strana může v létě prostor přehřívat. Pomáhá i přírodní stínění, například vinná réva, psí víno a podobně.
Jak řešíte vlhkost a vznik plísní?
Stavba je kompletně hydroizolovaná. Používáme kvalitní PVC izolaci, se kterou máme velmi dobrou zkušenost. Správné provedení zajistí, že je stavba plně suchá. Na hydroizolaci navazuje tepelná izolace a ochranná nopová folie. Ta je následně zakrytá zeminou, popřípadě jiným mechanickým krytím, jako je oplechování a podobně. Izolace tedy nejsou vystavené UV záření a jiným degradujícím vlivům.
Je potřeba stavební povolení nebo ohláška?
Možností je několik. Pokud sklep slouží jen jako sklípek s posezením a nejsou k němu přivedené inženýrské sítě, může spadat do režimu bez povolení do 40 m2 zastavěné plochy. Náš osmimetrový sklep se do této výjimky vejde, uvnitř má asi 32 m2, základová deska lehce přesahuje. Pokud má objekt sloužit k rekreaci nebo ubytování, je zapotřebí ohlášení, respektive stavební povolení. Často panuje mylná představa, například u tiny housů na kolečkách, že povolení není potřeba, ale u objektů využívaných k bydlení či rekreaci povolení nutné je.
Řešíte zákazníkům i tu legislativu a inženýrské sítě, nebo je to na nich?
Kompletní inženýring jsme schopni zajistit, od projektové dokumentace až po komunikaci s úřady.
Co děláte ve volném čase, když vypnete od práce?
Snažím se „zlobit“ děti a manželku, jezdit na chatu a do „našich“ sklepů. Rád chodím do přírody, trávím čas s přáteli, to mě nabíjí. Protože jsem na elektroprůmyslovce studoval i zvukovou techniku, mám rád kvalitní zvuk a hudbu. Občas se prostě zavřu a jenom poslouchám.
Na závěr se zeptám, zda byste udělal něco jinak, kdybyste mohl vrátit čas?
Ne. Myslím, že věci se dějí tak, jak se dít mají. Hledat „lepší“ cestu zpětně nedává moc smysl. Díky chybám a zkušenostem, které jsem nabral, jsem se posunul tam, kde jsem teď. Někdy to bylo tvrdé, měl jsem problémy se zády a podstoupil operaci páteře. Ale i to mě donutilo zpomalit a zamyslet se, co chci dál. Jsem rád, že jsem si tohle všechno mohl ve čtyřiceti letech uvědomit a začít tu druhou půlku života vnímat jako nový život. To, co je špatně, se dá vždycky spravit. Změnit minulost bych nechtěl.
Pane Batelko, díky za krásný závěr i celý rozhovor.
Rádo se stalo.
P.S. Hledáte inspiraci pro Vaše bydlení? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 19. ledna – 1. února 2026. Vstupenku lze stáhnout ZDARMA na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován) . Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.
SDÍLET ČLÁNEKAutor:
Bc. Kateřina Pospíšilová
Redaktorka Dřevostavitele
Vydáno dne:
28.11.2025
Photocredit: Michal B. (se souhlasem)
Zdroj: Rozhovor s Michalem Batelkou

Dřevostavbu si postavili v řadové zástavbě. Z dvoupatrové zahrady mají vstup přímo do lesa
Nový dům si původně plánovali až na důchod. Nakonec se ale rozhodli přestěhovat z rušného Brna na klidnou vesnici dříve.

Může se domácnosti vyplatit přechod z plynu na pelety? Zjistili jsme, na kolik to celé ve skutečnosti vyjde
Rozhodování o tom, čím budeme topit, je u nás něco jako malá rodinná ekonomická konference. Každý má jiný názor, každý se ohání jiným argumentem.

Dům na skále vyrostl za dva dny. „Neznáme nikoho jiného, kdo by měl stavbu hotovou na čas,“ říkají majitelé
„S Pavlem jsem poprvé v životě našla odvahu pustit se do stavby domu,“ říká Vlaďka. A rozhodně nelituje. Společně si postavili originální dvoupatrovou dřevostavbu.

Rosení, námraza, tmavé skvrny nebo i pruhy na oknech? Lidé mnohdy přehlíží závažné signály
Lidé si často stěžují, že dosáhnout nákladů na vytápění takových, jaké slibuje výrobce topného systému nelze.
NEJHLEDANĚJŠÍ DOMY
- Bungalovy do L
- Bungalovy inspirace
- Bungalovy na klíč
- Dřevostavby bungalovy
- Dřevostavby do 1,5mil
- Dřevostavby na klíč
- Moderní domy
- Modulové domy
- Montované domy na klíč
- Projekty bungalovů
- Rodinné domy na klíč
- Roubenky na klíč
- Sruby na klíč
- Tiny house
UŽITEČNÉ
NOVINKY E-MAILEM ZDARMA
Přihlaste se k odběru a dostávejte nejžhavější novinky:
