HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

S malým dítětem cestují po Evropě v osobáku. Za pár korun si upravili auto a šetří za hotely

Cestování po světě je snem většiny mladých rodin. Ne každý si ale může dovolit platit za hotely a all inclusive dovolené. Stejně tak cestování s malým dítětem má specifické nároky a potřeby. Připravili jsme proto pro vás rozhovor s inspirativním nadšencem Michalem Šárkou, který si ve volném čase upravil osobní vůz pomocí vlastnoručně vyrobené vestavby tak, že dokáže takřka plně nahradit drahý obytňák. Kuchyň i obývák si mladá rodina vozí s sebou a nemůže si svůj životní standard vynachválit. Michal nám prozradil mnoho zajímavých tipů a zkušeností pro všechny, které něco podobného láká také.


S malým dítětem cestují po Evropě v osobáku
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Michal Š. (se souhlasem)

Ahoj Michale, děkujeme, že sis udělal čas na rozhovor. Vybavuješ si, kdy tě poprvé napadlo kempovat v osobáku?

Ahoj, vybavuji si to přesně. Hledali jsme se ženou cestu, jak cestovat autem, bez dodávky. Vlastníme VW Passat a běžně jsme v něm spávali a cestovali, nicméně když se nám narodila dcera, potřebovali jsme více komfortu a místo na kočárek. Vyřešili jsme to tak, že jsme si začali půjčovat střešní stan pro tři a v kufru auta vozíme kočárek a vybavení na kempink.

Čili to není zase tak dávno?

Původně jsme chtěli cestovat v dodávce, nicméně po narození dcery jsme to nakonec vyřešili tímto způsobem a nelitujeme. Bylo to cca před třemi lety.

A do té doby jste cestovali jak?

Do té doby jsme cestovali buď letecky s batohem a vybavením na zádech a když jsme jeli někde po Evropě, tak jsme oba spali v kombíku na složených sedačkách.

Kolik jste do pořízení auta investovali?

Nakonec přibližně 300 tisíc, ale šlo o jen pár let staré auto. Chtěli jsme ale právě víceúčelové vozidlo jak pro rodinu, tak na cestování.

Co bylo pro výběr auta zásadní?

Priorit bylo několik, jelikož jde i o rodinný vůz pro běžné použití. Ve zkratce jsme chtěli kvalitní, bezpečné a velké auto do 200 tisíc korun. Nakonec jsme se vyšplhali na částku o polovinu vyšší.

A z hlediska plánů používat pak auto jako náhražku obytňáku, bylo něco, co hrálo pro výběr roli?

Původní podmínka byla jen jedna a vcelku skromná. Aby se tam vyspali dva lidi.

🔴 Nejvíc lidí právě čte:

Pořídili si krbovou vložku a tepelné čerpadlo. Za energie dají jen 3 000 Kč

Co tě vedlo k tomu začít si vyrábět do auta kempovací vestavbu, když jde dnes snadno bydlet na hotelech?

Neradi jsme na jednom místě a díky vestavbě si můžeme dovolit cestovat častěji. Není to finančně tak náročné. Navíc jsme zvyklí žít v přírodě. Dokud jsme neměli dítě, spali jsme na trecích ve stanu. Na trhu je sice spousta firem, které vestavby vyrábějí, nicméně jsou přes celou šířku kufru, a není tedy možné vedle nich uložit kolo, kočárek nebo se třeba vedle nich v jednom člověku vyspat.

Když už jsi narazil na finanční náročnost, máš spočítané, na kolik tě výroba vestavby přišla?

V podstatě ano. Jelikož mi šlo i o kvalitu, tak si nechávám vše frézovat z kvalitní překližky, což je na tom nejdražší. Ale v podstatě se celá vestavba v nákladech vešla do 10 tisíc korun.

To je paráda. Máš přehled, za kolik se podobné vestavby dají sehnat na trhu?

Já osobně jsem na nic takto malého na polovinu kufru na českém trhu nenarazil, ale ty vestavby přes celou šířku kufru, které samozřejmě sníží i výšku a ložnou plochu auta, stojí dle výrobce a kvality zhruba od 30 do necelých 100 tisíc u prémiových výrobců.

To je docela slušný rozdíl, pokud si to člověk umí vyrobit sám. Co vše jsi do vestavby dokázal dostat?

Mám dvě varianty. Původní byla přes celou hloubku kufru, do té se vlezl termoizolační box na jídlo, kanystr na vodu, skládací dřez a vařič. Do druhé verze, kterou jsem vymyslel, v podstatě to stejné, ale je modifikovaná tak, aby se dala umístit i do menších aut, s tím, že box na jídlo a kanystr na vodu vozíme bokem.

Vzhledem k menšímu rozměru ve srovnání s řešením přes celý kufr asi něco chybí. Co to je?

Jen lednice, která je nahrazena gastro boxem. Člověk nepotřebuje jídlo na týden, když je dnes na každém rohu obchod, a stejně rádi jíme čerstvé lokální suroviny.

Vybavuješ si něco, co jsi zjistil až při používání vestavby a co jsi předtím nevěděl?

Jasně. Vestavba je přitom vcelku jednoduchá. Vodu máme v kanystru s kohoutkem, což ušetří hodně místa. Ty sofistikované vestavby mají tekoucí vodu z kohoutku a přitom to udělá úplně stejnou službu jako kanystr s kohoutkem. Jen to vypadá lépe. Také se ukázalo, že dřez není moc potřeba, jelikož jej téměř vůbec nepoužíváme.

Jak jsi při výrobě postupoval? Kde jsi bral inspiraci?

Hodně inspirace se dá najít na Pinterestu. Pak samozřejmě od všech možných firem, které vestavby vyrábí. Nicméně jsem jsem se hlavně snažil vymyslet řešení, které bude vyhovovat nám. A jelikož jsem už na škole měl průmyslové výtvarnictví a měl jsem nějaké zkušenosti s návrhem designu produktů, použil jsem 3D software pro návrh vestavby. Nejprve jsem si samozřejmě na internetu našel panty, pojezdy pro šuplík a všechny potřebné díly tak, abych znal jejich rozměry a byl vše schopen funkčně navrhnout.

Michalovy návrhy všech tří typů vestaveb najdete v galerii.

Jak jsi pokračoval dál?

Následně jsem hledal dodavatele na frézování jednotlivých dílů. Byl to celkem oříšek, protože firmy, které se touto činností zabývají, nemají moc zájem o zakázky o jednom kuse. Nakonec se mi podařilo najít firmu poblíž Brna, kde s tím neměli problém. Jakmile dorazily vyfrézované díly a zbytek komponent – panty, pojezdy, spojovací materiál – dal jsem se do kompletace. Vše jsem zvládl v kuchyni našeho bytu z čehož byla žena „velmi nadšená“ – dost se od práce s vrtačkou, pilou a dřevem práší. A teď si vybavuji, že první kus jsem musel ručně dořezávat, jelikož jsem nepočítal s horní hranou silikonového dřezu a samozřejmě to potom nefungovalo.

A ještě jedna velmi důležitá věc. První verze neměla oka pro uchycení kurtem, takže byla v autě opřená o sedačky. Fungovalo to, ale z pohledu bezpečnosti a stability to není ideální řešení. V menší verzi jsem tento problém už domyslel.

To je cenná rada pro všechny, kteří se chystají si vestavbu sami vyrobit. Zmínil jsi, že ti šlo o kvalitu, tak jsi použil speciální materiály. Můžeš to trochu rozvést?

V závislosti na váze a pevnosti jsem zvolil 12mm překližku multiplex z břízy. Původní dodavatel, i když deklaroval kvalitu AB, mě nepřesvědčil, proto jsem na fórech hledal jinou cestu a našel jsem kluky od Hodonína, kteří se zabývají výrobou modelů letadel, nábytku a podobných výrobků. Ta kvalita zpracování i materiálu byla minimálně o level výše a cenově to vychází zhruba stejně.

Vestaveb už jsi vyrobil více druhů. Můžeš popsat, čím se liší a k čemu je která vhodná?

No, více bych ani neřekl, vyrobil jsem jen asi tři a kempinkovou kuchyň. Z toho dvě byly ty verze, které jsem popisoval. Jedna je vhodná jen do velkých kombi, vzhledem ke své velikosti, druhá už je přizpůsobena do většiny aut. Třetí byla pro pána, kterému se mé výrobky líbily a chtěl vestavbu na míru do Škody Kodiaq, kde následně instaloval i tekoucí vodu a nerezový dřez.

To jsem se chtěl právě zeptat, jestli tě nenapadlo se výrobou vestaveb živit...

Napadlo, ale na českém trhu podle mých zkušeností není moc velký zájem o tyto minimalistické produkty. Primárně to dělám jako koníček a pro potřeby mé rodiny. Osobně jsem si z toho vydedukoval, že pokud chce někdo kempovat, pořídí si dodávku, a pokud má člověk osobák, nemá dost financí, aby investoval pár menších desítek tisíc do komfortu na cestách. Nás to ale prostě baví, my i po cestě, která trvá pár hodin, zastavíme a uvaříme si nebo si ohřejeme jídlo z domu, klidně na parkovišti.

Mladý pár s 3letým synem žije v obytné dodávce. Jejich měsíční výdaje jsou 15 tisíc korun

Měli jste nějakou nepříjemnou zkušenost, třeba že vás někde vyhnali z parkoviště nebo něco podobného?

Přemýšlím, ale nic mě nenapadá. Vždy si uvaříme, najíme se, posbíráme odpadky a nikdo v podstatě ani neví, že jsme někde kempovali.

Podívejte se do naší fotogalerie, jak Michalovo kempování v osobním autě vypadá.

To zní asi pro většinu cestovatelů jako dobrá zpráva. Je něco, co bys poradil lidem, které láká něco podobného?

Snažit se vestavbu vymyslet tak, ať je design nejen líbivý, ale hlavně použitelný. A v případě dřevěných zámků, které používám místo kolíku, dávat pozor na dilataci – pokud je díra a západka 1 : 1 tak určitě bude následovat hraní si s pilníkem a smirkem. Obecně platí pravidlo dvakrát měř a jednou řež, což mně osobně někdy dělá problém, bývám občas zbrklý.

Díky moc za rozhovor.

Vydáno dne:
31.05.2024

Photocredit: Michal Š. (se souhlasem)

2

Video: Jak svépomocí vyrobit obytnou dodávku na cesty
Inspirujte se, jak si sami vyrobit obytné auto. Stačí vám k tomu dodávka, alespoň trochu promyšlený plán, co chcete v dodávce mít a nadšení pro práci.

Obytná maringotka ve stylu Provence realizovaná svépomocí na jihu Čech
Martina s Honzou si postavili obytnou maringotku svépomocí u Jindřichova Hradce. Kde čerpali inspiraci a jaké jsou jejich postřehy z výstavby?

Svépomocí si přestavěli dodávku na obytné auto a teď cestují po Česku i Evropě
Mladý manželský pár z Brna se pustil do přestavby dodávky svépomocí. Co byl pro ně největší oříšek? Jaké jsou jejich zážitky z cest a kolik je to celé stálo?

Levné a praktické bydlení – obytná dodávka není jen pro dobrodruhy
O obytná auta je čím dál větší zájem především u mladých nadšenců pro nezávislost a dobrodružství. Jak si co nejefektivněji zařídit vnitřek auta? Inspirujte se u nás.

Obytná dodávka svépomocí – Jiří s Nikol ji přestavěli za 14 dní. Známe konečnou cenu
Kolik stojí přestavba dodávky? Jirka s Nikol Macháčovi inspirují Čechy svým krásným příběhem.

Mladý pár s 3letým synem žije v obytné dodávce. Jejich měsíční výdaje jsou 15 tisíc korun
Byť nebyli Tomáš ani Markéta manuálně zruční, dokázali si svépomocí přestavět dodávku na obytnou. Aby dalším zapáleným cestovatelům ulehčili počáteční strasti, popsali nám v rozhovoru kompletní postup přestavby dodávky od výběru správného auta až po výrobu vlastní solární sestavy.