HLEDEJ
Přihlásit se HOBBY PROFI DŘEVOSTAVBY APLIKACE FIRMY VYBAVENÍ

Co je to Dřevostavitel? Odpovídá Petr Novák

Dnes je tomu přesně rok, co byl na Dřevostaviteli zveřejněn první článek. Tehdy jste si mohli přečíst, Co je to dřevostavba. Dnes si přečtěte rozhovor s jedním ze zakladatelů tohoto portálu Petrem Novákem. Odpoví Vám na otázku: „Co je to Dřevostavitel?“, a také proč vznikl a co má v plánu do dalších let.

Dřevostavitel

Ahoj Petře, Dřevostavitel má za sebou první rok. Pověz nám, co tě přivedlo na myšlenku založení právě portálu o dřevostavbách?

Myšlenka založení Dřevostavitele prakticky vyplynula sama. Bylo to v době, kdy jsem končil školu a nastupoval do práce. Štvalo mě, že po tolika letech „studia dřevostaveb“ jsem v podstatě neměl co nabídnout. Jako čerstvý absolvent nemáte složku plnou referencí a realizovaných projektů. Veškeré projekty, které jsme ve škole tvořili, skončily někde založené a v mnoha případech je ani nikdo nečetl. Psát práce, jen proto, abyste měli za co získat zápočet, mi přišlo jako plýtvání časem studentů i učitelů. Často však zapadly i hodně podařené práce, a to jenom proto, že nebyla cesta, jak je někomu ukázat a někde je prezentovat.

Takže prvotní myšlenka vzniku Dřevostavitele bylo prezentování studentských prací?

Byl to takový impuls, ale nebyl jediný. Na internetu najdete plno informací o dřevostavbách, ale jsou to většinou komerční články. Úplně tu chybí informace, které by nebyly nakloněné na stranu některé z dřevostavitelských firem nebo výrobců materiálů. Také jsem si ale byl vědom, že založit informační portál na studentských pracích by také nebylo ideální, protože by to byly teoretické poznatky ze skript nebo z vykradených PR článků. Proto jsme se snažili najít cestu, jak propojit akademickou sféru s odborníky z praxe.

A daří se vám to?

Doufali jsme, že to půjde snadněji, ale této myšlenky se držíme. Máme redaktory z řad studentů, přednášejících i lidí přímo z praxe.

Jak jste přesvědčili hlavně ty odborníky z praxe, aby nepsali PR články o svých firmách?

Ti co s námi spolupracují, tak pochopili, že reklama není jen o tom, že budou na každém řádku psát, jak je jejich firma nejlepší. Když napíšete článek, který má pro čtenáře hodnotu, je zajímavý nebo jsou v něm užitečné informace, které hledá, nemusíte v něm název firmy kolikrát ani uvádět. Čtenář si Vás dohledá sám a takový člověk je mnohem hodnotnější, než ten, který k vám na web přišel, protože se „ukliknul“ na reklamu. Internet je svobodné médium a čtenáři nejsou lidé, kteří by si neuměli sami vybrat, a proto jim neustále nemusí někdo říkat, co si mají koupit. Oni si stejně nakonec koupí to, co chtějí oni.

Z čeho vlastně Dřevostavitel žije, když nepublikuje PR články a nemá žádné sponzory?

Jakmile by nás začal někdo přímo sponzorovat, už bychom nemohli o jeho výrobku psát stejné „výhody a nevýhody“, tak jako u výrobků, jejichž výrobce by nás nesponzoroval. Z našeho pohledu bychom přišli o nestrannost a už bychom se neodlišovali od ostatních portálů. V současné době je jedním z příjmů na pokrytí nejzákladnějších nákladů umístění bannerové reklamy.

Jaký je rozdíl mezi reklamou od sponzorství, je to přece komerce jako komerce?

Reklama je buď prokliková, která nabíhá automaticky, aniž bychom ovlivňovali její obsah, nebo si můžete zaplatit prostor pro svůj banner. Umístění reklamy nás však nezavazuje jako např. sponzorství sekce a neomezuje obsah portálu jako takového. Inzerent si prostor zaplatil, protože shledává, že mu umístění na našem portálu přinese nějaký benefit. Jestli se mu obsah portálu nelíbí, tak zde reklamu neumístí. Proto nejsme nikomu zavázáni a nemusíme řešit o čem je a není vhodné psát. Možná se tak připravujeme o nemalé peníze, naším hlavním cílem je však čtenářům poskytovat objektivní a užitečné informace o dřevostavbách.

Prozradíš čtenářům, jaké má Dřevostavitel plány do budoucna?

V české republice se to zatím moc nenosí, ale výhledově bychom chtěli nabízet nezávislé poradenství v oblasti dřevostaveb. Ne nadarmo se říká: každá rada drahá. Logická otázka je, proč bych jako zákazník měl platit za to, že mi někdo poradí, když mi to v obchodě řeknou zadarmo. Problém je v tom, že dnes není nic zadarmo. Pokud přijdete do obchodu s otázkou, který kotel je pro Vás ten nejlepší, velmi rádi Vám zadarmo poradí a doporučí Vám vhodný typ. Otázkou však zůstane, zda daný kotel opravdu řeší potřeby vaše, nebo potřeby prodejce. Pokud Vám kotel prodá, za radu dostane zaplaceno od jeho výrobce a navíc se může stát, že vám prodá zrovna ten kotel, který mu dlouho ležel na prodejně nebo z kterého má větší provizi.

Z jakého důvodu si myslíš, že se placené poradenství zatím nenosí?

Obecně je know-how a duševní práce trochu podceňované. Například kvalitní projekt rodinného domu je pro mnohé pouhých pár čar na papíře. Co však předchází těmto čarám, je mnoho let zkušeností a pokud je projekt dobrý, tak je tam také spousta nápadů, které na první pohled neuvidíte. A tak je to i s poradenstvím, které navíc dostalo trochu patos toho, že každý jen někomu radí a sám nic nedělá. S kvalitní radou jsou však spojeny zkušenosti, vědomosti, ale i výpočty a analýzy. Věštit z větru umí každý, ale aby to mělo hlavu a patu a byla z toho nakonec kvalitní dřevostavba, tak to od boku vystřelit nejde.

V jakých oblastech byste chtěli poradenství poskytovat?

Pořád se na různých diskusích vedou spory o to, čím topit a kolik ušetřím, když budu topit něčím jiným. Nebo co je nejvýhodnější topný systém pro konkrétní dům. Většina informací však pochází z nějakého pocitu nebo nepřesných základních informací. Málokdo si však sedne a skutečně si to spočítá. Jednak to není tak snadné, jak to na první pohled vypadá, nebo se lidé spokojili s radou prodejců, že určitě ušetří. Takových případů je v oblasti dřevostaveb velká spousta. Od řešení konstrukčních detailů po ekonomiku výstavby.

Budeme držet palce a přejeme, ať se Dřevostaviteli i celé jeho redakci i nadále daří.

Líbil se Vám tento článek? Kupte redakci kávu! Stačí poslat SMS s textem KAFE na číslo 90211. Cena SMS je 39,- Kč. Děkujeme!


Autor:
Mgr. Jana Stará
redaktorka Dřevostavitele

Vydáno dne:
05.09.2012

18 0


Mohlo by Vás zajímat: