HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
OSTATNÍ ▸

Přes léto zabavil své syny stavbou obytného přívěsu. Výsledek byl velkým překvapením hlavně pro maminku

Výstavba trvala otci a jeho synům přibližně 2 měsíce a rodinu vyšla na 80 600 korun včetně platformy. Jak ale říká sám majitel: „Myslím si, že by se cena dala snížit na 61 tisíc korun. My jsme pořizovali i nástroje k práci a poměrně nepotřebné věci.“ Projekt obytného přívěsu si připravil ve speciálním softwaru a ze samotného výsledku měl velkou radost. Tu měli i jeho synové, nicméně nejvíce překvapená byla samotná maminka. Ta totiž viděla přívěs až, když byl hotový.


Obytný přívěs svépomocí
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: skiedra (Instructables CC 4.0)

Přehlasovali jedinou ženu v domě

Zabavit děti přes léto je častokrát velmi náročný úkol a i když rodiče dělají vše, co je v jejich silách, ne vždycky to stačí. A v případě dnešní rodiny nešlo o výjimku. Jednoho dne přišel otec dvou synů s myšlenkou, že postaví pro celou rodinu obytný přívěs, který bude svým vzhledem připomínat australský terénní přívěs určený pro jízdu mimo silnici. Oba hoši z toho nápadu byli u vytržení a i když jejich maminka vzdorovala velmi dlouho, byla třemi mužskými hlasy přehlasována.

Zásadní bylo, aby se uvnitř ubytovalo ideálně pět lidí. Dalším kritériem byl nízký rozpočet, který šel ruku v ruce s omezenou dostupností materiálů. V neposlední řadě museli najít přívěs menší velikosti, který bude moci táhnout Škoda Octavia III.

Výkres ke stažení

Jelikož uměl tento domácí kutil pracovat v Autocadu (software, který slouží k přesnému navrhování digitálních výkresů a modelů), navrhl si vlastní obytný přívěs přímo tam. Pokud byste si ho chtěli stáhnout, můžete zde.

Přívěs koupili od Poláků

Dvouosý přívěs (3 x 1,5 metru s výškou od země k plošině 40 cm) zakoupila rodina od polského výrobce. Uvažoval i nad jednoosým, ale nakonec ho obavy ohledně stability a bezpečnosti po plném naložení přesvědčily přiklonit se k dvouosému.

Když došlo na samotnou stavbu přívěsu, rozhodl se tento zapálený kutil pro dřevěnou konstrukci (borové dřevo), namísto svařování kovu. Důvodem byla jeho dlouholetá zkušenost se dřevem – podotýká, že cena ani rychlost nehrály při rozhodování roli.

Stavba nosné konstrukce

Konstrukce je klasická sloupková, která se velmi často používá i při stavbě rodinných domů. Když ale měli hotovou část hrubé stavby, zjistili, že je celá konstrukce příliš těžká, a proto museli udělat pár zásadních změn. Mezi nimi bylo především odstranění některých dvojitých (druhých) sloupků.

Nejdříve si upevnili dřevěné prahy ke korbě přívěsu – po jeho stranách. Použili k tomu závitovou tyč a dvě matice s podložkami. Následně vyvrtali otvor do dřeva i do železné strany korby.

Montování stěn

Všechny stěny byly postupně vyrobeny modulárně. První, kterou plánovali zvednout, byla zadní stěna s oknem a větracím otvorem. Následně ukotvili levou stěnu. Poté následovala boční strana s dveřmi, ve které bude částečně zapuštěná kuchyňská linka. V neposlední řadě osadili střešní sloupky, přední stěnu a šikmou střechu. Sedmým krokem bylo přidání překližkových panelů.

Co by dnes udělal jinak?

Realizace je u konce – už stačí do přívěsu přidat jen matraci o velikosti 140 x 200 cm a rodinka může vyrazit kempovat. I když se to nemusí zdát, prostoru na spaní je uvnitř opravdu hodně. Celková vnitřní výška hotového interiéru je okolo 130 cm, velmi pohodlné se v něm dá i sedět. Prozatím tedy slouží přívěs pro 4–5 lidí (2 dospělí a nejmenší dítě uvnitř a dva synové nahoře). „Nejstarší 14letý syn raději spí v houpací síti venku nebo v bočním stanu, protože je to skaut,“ podotýká otec. A co se týče maminky, která s projektem původně nesouhlasila, nakonec jejich práci náležitě ocenila. S obytným přívěsem teď jezdí často kempovat a je ráda, že se všichni pohodlně vyspí.

Na výsledek jejich práce je opravdu pyšný, kdyby se však do stavby pouštěl znovu, udělal by pár věcí jinak. Patří mezi ně například volba jiného ventilátoru. Kvůli hlučnosti zvolil ventilátor s hlučností 22 dB, ale jak sám podotýká: „V noci je příliš hlučný a tak obvykle spíme s mírně pootevřenými dveřmi.“

Máte rádi články s DIY tematikou, tipy pro kutily a návody na výrobu svépomocí?

Zadejte svůj e-mail a my Vám dáme vědět vždy, když vyjde nový. Už tak o žádný nepřijdete.

E-MAIL
ULOŽIT
Souhlas se zpracováním os. údajů

P.S. Zajímá Vás, zda má cenu pořizovat fotovoltaickou elektrárnu? Za jak dlouho se zaplatí? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 19. ledna – 1. února 2026. Vstupenku lze stáhnout ZDARMA na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován) . Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
03.09.2025

Photocredit: skiedra (Instructables CC 4.0)
Zdroj: Instructables

0

Bydlení a cestování na čtyřech kolech se představí na veletrhu For Caravan
Zajímá vás nomádské a dobrodružné cestování? Přijďte se inspirovat ohledně života a cestování na čtyřech kolech na veletrh For Caravan v termínu 13.–15. března 2020 do pražských Letňan.

Video: Přestavba autobusu na obytný vůz poskytla 5členné rodině nový domov, cestují po celém světě
Rodina vyměnila svůj předměstský dům o rozloze téměř 914 m2 za obytný autobus o rozloze necelých 92 m2. Co jim pomohlo se přizpůsobit tak velké změně?

Levné a praktické bydlení – obytná dodávka není jen pro dobrodruhy
O obytná auta je čím dál větší zájem především u mladých nadšenců pro nezávislost a dobrodružství. Jak si co nejefektivněji zařídit vnitřek auta? Inspirujte se u nás.

Obytná dodávka svépomocí – Jiří s Nikol ji přestavěli za 14 dní. Známe konečnou cenu
Kolik stojí přestavba dodávky? Jirka s Nikol Macháčovi inspirují Čechy svým krásným příběhem.

Tomáš si vyrábí elektřinu pomocí solární sestavy, kterou sám vymyslel. Zveřejnil nákres systému
Energie hýbou světem a to zejména v posledních letech, kdy jejich ceny začaly dramaticky kolísat. Chytré řešení energetické soběstačnosti se stalo tématem i pro Markétu a Tomáše, kteří se rozhodli pokusit se o vytvoření vlastního ostrovního systému.