HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Úřady nestíhají kvůli zákeřným žadatelům. Nemají se jak bránit

Jak už to tak v životě bývá, lidé jsou různí. Někteří se starají o sebe, jiní více o ty druhé. Někteří chtějí své blaho, jiní raději investují čas do poškozování druhých. Tak tomu bylo, je a nejspíš i bude. Situace, která se nevyhýbá ani českým úřadům, které jsou svázány jasnými pravidly a musí vyhovět každému žadateli zcela a úplně. Ať se jedná o žadatele seriózního a nebo o chronického stěžovatele. Slušní lidé pak musí na odbavení čekat o to déle.


Úřady nestíhají kvůli zákeřným žadatelům
i Foto: Pixabay (CC0)

Úředník s nohama na stole

Zažitá představa úředníka, který tráví pracovní den poflakováním, už dnes nepatří ke skutečné realitě. Úřady jsou obecně natolik zasypány prací, že ji nestíhají odbavovat a obvykle jsou v soustavném skluzu. Každý požadavek, který totiž od občana na úřad přijde, musí být přesně podle zákona zpracován a vyřízen. Není možno rozdělit občany na první a druhou kategorii. Zkrátka a dobře každý má plná práva být obsloužen a je tomu tak bezesporu správně. Problém však nastává ve chvíli, kdy někdo takového práva zneužívá. Neexistuje totiž proti tomu obrana.

Chronických stěžovatelů přibylo

S prohlubováním špatné nálady ve společnosti, na které intenzivně pracují někteří politici již řadu let, přibylo také lidí, kteří si svou frustraci chodí uvolňovat na ta místa, kde se protistrana nemůže bránit. Typicky se proto může jednat například o udávání sousedů za všelijaké, často banální přečiny. Z praxe jsou známy i případy, kdy si člověk záměrně pořídí kousek půdy spekulativně za tím účelem, aby mohl znepříjemnit život svým okolním sousedům. Případně to, že prochází náhodně různá místa a nahlašuje vše, co se mu nezdá.

🔴 Nejvíc lidí právě čte:

Pořídili si krbovou vložku a tepelné čerpadlo. Za energie dají jen 3 000 Kč

Stohy udání od jednoho oznamovatele

Na úřadech jsou chroničtí stěžovatelé obecně již dobře známí. V některých případech i hromádka podání od jednoho stěžovatele převyšuje svou kvantitou hromádku všech ostatních podání od jiných občanů dané obce. A jak tomu již tak v životě bývá, právě na přesném a včasném odbavení všech podání chronický stěžovatel lpí více než ostatní občané. Když už se stane nějaká činnost pro někoho koníčkem, obvykle si totiž zjistí všechna svá práva a možnosti a na úřadě pak figuruje takřka jako zkušený právník, který získává výhody právě z hluboké znalosti svých práv, které využívá na úkor všech ostatních občanů.

Úřady jsou naprosto bezmocné

Ač se zdá situace zcela absurdní a mnohdy končí i výpověďmi unavených úředníků, za poslední roky se v této věci žádný posun nekonal. Obrana proti chronickým stěžovatelům tedy neexistuje a úřady jsou často jejich podáními natolik přetíženy, že nestíhají odbavovat ostatní žádosti od seriózních občanů, kteří využívají služeb daného úřadu jen ve chvíli, kdy je opravdu potřebují, a zejména pro potřebu vlastní stavební či jiné činnosti.

Řešení se naštěstí připravuje

Řešením této situace může být překvapivě právě chystaná digitalizace stavebního řízení. V první řadě díky vytvoření elektronického systému dojde ke snížení přímého kontaktu mezi podatelem a úředníkem. To eliminuje každého, kdo si chodí na úřad popovídat, protože se doma nudí. Dalším aspektem je, že ve chvíli, kdy rutinní činnosti úředníka nahradí robot (počítačový systém), nebude úředník těmito požadavky přetěžován a bude se moci věnovat skutečně důležité práci, kterou za něj počítačový systém neudělá. To se ukazuje v praxi jako funkční řešení. Jako příklad se můžeme podívat na všechny velké korporace, které dokázaly významně zefektivnit chod svých kontaktních středisek využitím automatizovaných procesů místo původního odbavování živými lidmi.

Zavolali jsme ministru Bartošovi, aby nám objasnil věci, které znervózňují naše čtenáře

Robota neutaháš

Velkou roli hraje také samotná podstata počítačového systému jako takového. Pokud položíme 100x stejný dotaz člověku, nejspíš mu z nás vytečou nervy a dříve či později se bude snažit ze situace utéct. Pokud jej však položíme počítačovému systému, s radostí nám odpoví. A klidně i milionkrát. Tato filosofie již dlouhodobě pomáhá lidem k větší duševní pohodě a zefektivňuje procesy. Ve chvíli, kdy na úřadech dojde k digitalizaci, bude to krok vpřed. A každý takový krok se počítá, jelikož ten, kdo z něj bude těžit, nebude nikdo jiný než občan.

Vydáno dne:
27.05.2024

Photocredit: Pixabay (CC0)

1

Nový stavební zákon je tu. A s ním přichází velké změny
Povedlo se nám s redakcí získat čerstvé a ověřené informace, co nový stavební zákon přináší a co se pro nás, běžné občany, mění. Není toho málo.

Nový portál pro stavební povolení slibuje úsporu 30 tisíc
Ministerstvo věří, že online stavební povolení půjde vyřizovat již brzy. Odborníci upozorňují na rizika.

Hrozí kolaps stavebního řízení kvůli digitalizaci. Varují před ní už i starostové a hejtmani
Snaha o digitalizaci stavebního řízení se pro ministerstvo proměnila v závod s časem. Tomu, že se vše podaří stihnout v termínu, věří už jen samotné ministerstvo.

Od 1. 7. se očekává zahlcení stavebních úřadů. Kdo něco potřebuje, měl by jednat ihned
Nový stavební zákon je tu a jak tomu bývá v podstatě vždy, kdy dochází k takto dramatickým změnám, přinese ve svém přechodovém období i značnou míru chaosu.

Ivan Bartoš veřejně promluvil o nadcházejících změnách ve stavebnictví. Začnou platit od 1. 7.
„Vycházejme z toho, že cílem stavebního řízení je stavbu povolit, nikoli zakázat,“ zahájil na konferenci svou prezentaci ministr Ivan Bartoš a detailně představil konkrétní podobu přicházející digitalizace stavebního řízení.

Zavolali jsme ministru Bartošovi, aby nám objasnil věci, které znervózňují naše čtenáře
Všichni napjatě čekají, co přinese nový stavební zákon. S ním přijde také digitalizace. Dva strašáci současně. Komentátoři se předhání, co z toho způsobí větší apokalypsu.