HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Dodavatelé energií mají promyšlené triky, jak vás obrat o peníze, odhaluje své zkušenosti pan Tomáš

Dnes lituje toho, že dřív nevěděl to, co dnes. Mohl si ušetřit spoustu nervů a desetitisíce korun k tomu. O své zkušenosti s triky dodavatelů plynu a elektřiny se s námi proto podělil pan Tomáš, který se v oboru pohybuje již několik let a intenzivně se věnuje odhalování nečistých praktik některých dodavatelů. Jak sám říká, už dávno neplatí, že pochybné chování lze očekávat jen od malých super levných dodavatelů. Obezřetnost je dnes na místě bohužel i u velkých a renomovaných společností.



VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Václav H. (se souhlasem)

Pane Tomáši, úvodem děkujeme, že jste se rozhodl věnovat svůj cenný čas našim čtenářům. Prozraďte nám v rychlosti váš příběh.

Před několika lety, v podstatě s pádem malých dodavatelů, jsem se začal intenzivněji zajímat o vyúčtování za energie, o všechny ty zálohy, faktury a zkrátka vše, co s touto věcí souvisí. Postupně jsem začal zjišťovat, že mnoho věcí, které se dějí, není tak úplně čestných a že mě můj dodavatel, který mimochodem není zrovna žádná malá firma, obírá kvůli mojí neznalosti o hezkou sumu peněz, kterou bych platit nemusel.

Můžete to trochu konkretizovat?

Obecně je problém v tom, že lidé žijí v nějaké iluzi, že když jim energie dodává velká zaběhlá firma, tak je o ně férově postaráno, a když jim něco tato firma nabídne a doporučí, tak je to pro jejich dobro. On to tak totiž dodavatel obvykle i formuluje. Opak je ale bohužel pravdou. Jedná se často o predátorský vztah, nikoli vzájemně prospěšnou spolupráci, a to, co dodavatel nabídne, je mnohdy výhodné pouze pro něj, nikoli pro zákazníka.

Nějaký příklad?

Tak například si představte situaci, že vám z ničeho nic přijde od dodavatele informace, že se chystá nějaké zdražení energie, a proto vám doporučuje honem si zafixovat cenu. Rovnou vám pošle smlouvu, kterou stačí jen podepsat a poslat zpět. V těchto případech to obvykle znamená, že se chystá naopak pád cen komodity, a tedy že podepíšete-li, zavážete se k plnění nevýhodné nabídky po několik let. Bohužel takové nabídky často vypadají jako jasná věc a je tam kupa textu malým písmem a mnoho lidí bere jako povinnost na to přistoupit, aby jim nevypli energie.

Jak se tomu dá bránit? Existuje nějaké pravidlo, jak poznat, zda je nabídka dobrá nebo špatná?

Obecně lze říci, že pokud přijde nabídka od dodavatele, tak je velká pravděpodobnost, že pro zákazníka výhodná nebude. Doporučuji spíše, aby zájem o změnu smlouvy a cen energie šel z vaší strany, ze strany zákazníka. Pokud chcete, poptejte si lepší ceny, podívejte se na srovnávače, co kdo nabízí, poptejte si víc dodavatelů a pak vyjednávejte. Nepřistupujte na nabídku, která vám přišla od dodavatele.

Lidé často mají ceny již fixované pomocí smlouvy na dobu určitou. Mohou něco dělat v takové situaci?

Moc ne, je nutné počkat, až smlouva skončí a pak situaci řešit. Zde však nastupuje další obvyklý trik dodavatelů, na který se lidé často chytnou. Říká se tomu automatická prolongace. Tedy sice máte podepsanou smlouvu na dobu určitou, ale pokud si to nepohlídáte a nevypovíte smlouvu ve správný čas, dodavatel vám automaticky tuto smlouvu vytvoří znovu na další, stejně dlouhé období, jako byste podepsali smlouvu novou. Ta bývá často velice nevýhodná.

Řešením je tedy informovat dodavatele včas o tom, že nechci prolongaci smlouvy?

Přesně tak to je, ale dodavatelé to mají často schválně tak zamotané, že je jen krátké časové okno, kdy to jde udělat. Sám jsem si to vyzkoušel, když jsem chtěl prolongaci smlouvy zrušit. Odmítl mě dodavatel s tím, že je příliš brzo, že to mohu nejdříve 90 dnů před koncem smlouvy. A tak jsem čekal a pak bylo nějaké vyjednávání a nakonec jsem zjistil, že je zase už moc pozdě, protože to šlo udělat nejpozději 20 dnů před jejím koncem. Obávám se, že pomocí tohoto triku dokážou dodavatelé dostat do nevýhodných smluv obrovské množství lidí. Je tedy nutné si opravdu zjistit termín, kdy mohu požádat o neprodloužení smlouvy, tento termín si dát do diáře a pak to hned začít řešit.

Dodavatelé energií využívají nevědomosti spotřebitelů. Padají i milionové pokuty

Jak se to pak řeší technicky? Je potřeba zajít na pobočku nebo stačí e-mailem?

Asi jak který dodavatel, ale zde je potřeba opět počítat s tím, že se vám bude dodavatel snažit situaci komplikovat. Obvykle to bývá tím, že po vás bude chtít vyplnit nějaké formuláře. Přitom právo na výpověď smlouvy nebo na její neprodloužení jako občan samozřejmě máte a nemůžete být nuceni do naplnění nějaké formální stránky podle potřeb dodavatele. Tohle jsem se naučil už u pojištění povinného ručení, kde je často požadováno ukončení pomocí nějakého složitého formuláře. Přitom existuje řešení, které je univerzální a které garantuje, že si se mnou dodavatel neutře takzvaně nos proto, že jsem něco vyplnil špatně.

Jaké?

Je to datová schránka. Stát umožnil všem občanům, aby si založili datovou schránku. Bohužel lidé na to moc nereagují, živnostníci ji mají povinně, ale ani ti ji často nechtějí. To je podle mě velká chyba. Věnovat pár minut tomu, abych si založil datovku se velmi vyplatí. Proč? Protože v tu chvíli mohu přímo z počítače posílat právně závazné dopisy podobně, jako bych poslal doporučený dopis. Pokud tedy například chci vypovědět nějakou smlouvu, ať už je to povinné ručení nebo dodavatel energie, prostě to sepíšu formou dopisu, vytisknu do PDF a pošlu datovou schránkou právě té dané firmě. V tu chvíli mají povinnost se věcí zabývat a nemohou to zatlouct slovy, že se něco někde ztratilo nebo jsem něco špatně vyplnil. Prostřednictvím datové schránky mi stát dává krytí.

To je však, pokud vím, zpoplatněno...

Ano, poslat takový dopis stojí asi 20 korun, ale to zaplatíte při doporučeném dopisu z pošty také a ještě s tím máte práci. A za tu jistotu to opravdu stojí. Všem doporučuji mít datovou schránku a kdekoli si nejsou jisti, poslat dopis s oznámením touto formou.

Zmínil jste nějaké problémy s povinným ručením, můžete ve stručnosti zmínit, o co šlo?

Snad každý, kdo má auto, to zná. Povinné ručení rok za rokem roste, jeho cena roste. Nakonec zjistíte, že platíte i několikanásobek toho, co na začátku. Když si ale uděláte v tu chvíli srovnání aktuálních cen, zjistíte, že stále jde pořídit povinné ručení na vaše auto za nižší cenu, často i méně než poloviční. Řešením je opět vypovědět současnou smlouvu a koupit si povinné ručení jinde. A právě zde často pojišťovny komplikují život pojištěncům tím, že je nutí do všelijakých formulářů. Očekávají, že vás to odradí. Zde bych též neváhal využít datovou schránku a výpověď smlouvy oznámit touto cestou.

Jak si vysvětlujete, že se děje takové navyšování cen?

Jednoduše, lidé jsou nepozorní a pohodlní, a tak se jim ceny zkrátka zvyšují tak dlouho, než si toho všimnou a praskne to. V tu chvíli změníte pojišťovnu a jste zase na zlomkové ceně. Takhle jednoduché to je. A to stejné platí u dodavatelů energií. Pokud tomu nevěnujete pozornost, začnou vám například navyšovat zálohy. Pokud se neohradíte, časem zjistíte, že zvýšená záloha vůbec neodpovídá realitě. Dejme si příklad, že se jedná například o plyn. Váš dodavatel vám zvedne zálohy na několikanásobek oproti roku 2020. Říkáte si, že to asi tak může být, ceny vzrostly. Ale pozor, může to být trik. Podívejte se na graf vývoje ceny plynu (snadno jej najdete na Googlu). Zjistíte, že ceny jsou dnes v podstatě stejné, jako byly tenkrát. Něco tady tedy nehraje.

A jak si to vysvětlujete?

Dodavatelé argumentují kde čím a obecně je to takový spíš informační guláš nebo se vyhýbají odpovědi. Nedávno jsem třeba slyšel výmluvu na to, že se zdražil transport plynu přes Německo, které vybírá větší poplatky. Dobře, ale ten poplatek za transport dělá asi 7 % té ceny. Takže zanedbatelná částka. A určitě to cenu nezvedne na dvojnásobek. Pozor na to.

To je dobrý poznatek, děkujeme za něj. Je ještě něco podobného, na co je dobré si dát pozor?

Pravidelné odstávky jaderných elektráren, které způsobují krátkodobé vychýlení ceny. Děje se to v pravidelných intervalech a velmi často toho dodavatelé zneužívají k vytvoření paniky a strašení, že bude hůř, a tím i k prodeji svých fixovaných smluv s ne zrovna výhodnými podmínkami. Takže si vždy prověřte, jestli v danou chvíli není ve Francii vypnutá půlka jaderných elektráren, a pokud ano, tak jestli třeba právě to nemůže být důvodem pro krátkodobé zdražení energie.

🔴 Nejvíc lidí právě čte:

Nezkušený kutil Ivan překvapil svoji rodinu novou výbavou zahrady

Jak vás tak poslouchám, napadá mě otázka, zda máte fotovoltaické panely...

Nemám, ale vážně o tom uvažuji. V dnešní době si je jde už pořídit poměrně snadno a když se tomu člověk bude trochu  víc věnovat, dá se udělat zajímavý i ostrovní systém. Vykašlal bych se na dotace a řešil bych to po vlastní ose. Nakoupit jednotlivé komponenty a nechat si to s pomocí profesionála namontovat. Berte totiž v úvahu, že jakmile si vezmete firmu, která vám dodá řešení s dotací, jde tahle dotace de facto celá do dané firmy, která o tuto částku předraží své produkty a služby. Takže na tom nic neušetříte. (Srovnání cen fotovoltaických panelů, které lze v Česku pořídit, naleznete zde – pozn. redakce)

Čím doma topíte? Používáte elektřinu nebo plyn?

Plynovou přípojku bohužel nemám, takže topím elektřinou. Konkrétně uhlíkovými topnými foliemi, což je v podstatě elektrický přímotop instalovaný v podlaze. Zvažoval jsem i tepelné čerpadlo, ale když jsem si to spočítal, tak mi to vůbec nevyšlo, pořízení by mě vyšlo asi 10x dráž a ani provoz by nebyl nic moc. Snad jediné smysluplné řešení v tomto směru je tepelné čerpadlo země-voda s hlubinným vrtem. To sice také stojí ranec, ale už to dává smysl. (Srovnání cen tepelných čerpadel země-voda naleznete zde – pozn. redakce)

Děkujeme za dobrý tip. Se svým topným systémem na elektřinu jste tedy spokojen?

Ano, jsem, zatím nemám důvod měnit. Co se týče ceny elektřiny, neočekávám, že by nějak dramaticky rostla. Je tu mnoho strašení, ale na to se nenechte nachytat, obvykle jsou to jen výkyvy. Opravdu bych doporučil čtenářům, aby si na internetu našli grafy vývoje cen energií a aby se podívali, jak to aktuálně je. Jsou tam různé růsty, poklesy, výkyvy, ale rozhodně se nedá říct, že bychom teď na tom byli špatně nebo snad že bychom měli nějaký průšvih očekávat.

Díky moc za vaše hodnotné povídání a děkuji i za naše čtenáře.

Rádo se stalo.

P.S. Plánujete stavbu rodinného domu? Navštivte online kurz, kde se naučíte, jak správně postupovat i na co si dát pozor.


Vydáno dne:
06.03.2024

Photocredit: Václav H. (se souhlasem)

0

Dodavatelé energií nevrací přeplatky za elektřinu a plyn. Lidé zpětně vymáhají i desítky tisíc

Každý den přibývají stížnosti spotřebitelů, kterým dodavatelé nevracejí přeplatky z vyúčtování. Jak se můžete v takovém případě bránit?.. Číst více →



Češi přeplácí desítky tisíc ročně na složenkách. Stát přitom nabízí řešení, které ale málokdo využívá

Skoro všichni Češi platí na pravidelných platbách za různé služby víc, než musí. Není výjimkou, kdy tyto částky v součtu domácnosti přesahují i desítky tisíc korun ročně... Číst více →