HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Dodavatelé energií využívají nevědomosti spotřebitelů. Padají i milionové pokuty

Energetická krize, která neustále doznívá, neměla své dopady pouze na jednotlivé domácnosti nebo firmy, ale také na samotné dodavatele energií. Ti se v krizi často nechali zlákat k nekalým, či dokonce agresivním obchodním praktikám. Využili tak nelehké situace svých zákazníků a vytěžili z ní pro sebe něco navíc.


Dodavatelům hrozí za nekalé chování milionové pokuty
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Tereza Š. (se souhlasem)

Dodavatelé se chovají ke spotřebitelům stále hůř

Energetická krize přinesla výrazné zhoršení chování dodavatelů ke svým spotřebitelům. To dokazuje podstatné zvýšení počtu podnětů ke kontrole, které podali sami spotřebitelé. Kontrola by měla prověřit, jak se dodavatelé ke svým zákazníkům chovají. V některých případech již dodavatelé dostali milionové pokuty, v jiných stále probíhá správní řízení.

Na ceny elektřiny a zemního plynu během energetické krize a na jejich aktuální ceny se můžete podívat v galerii.

Počet stížností roste

Zatímco do energetické krize se stížnosti pohybovaly v řádech jednotek, maximálně stovek, jen v roce 2022 přijal Energetický regulační úřad (ERÚ) 1 477 podání, v nichž spotřebitelé na základě zákona o ochraně spotřebitele nebo dodržování povinností obchodníka žádali o kontrolu dodavatelů.

Za rok 2023 a 2022 obdržel ERÚ 2 112 takových podání. Jen pro představu, za roky 2020 a 2021 to bylo necelých 400. Počet stížností se tak během energetické krize zvýšil na pětinásobek.

Dodavatelé zneužili situace

S energetickou krizí a rychlým růstem cen se jednotliví dodavatelé vypořádali různě. U některých došlo k nezadržitelnému pádu, jiní se rozhodli uchýlit k nekorektním spotřebitelským praktikám. Dodavatelé tak zneužili toho, že bylo pro jejich stávající zákazníky prakticky nemožné se v turbulentní situaci orientovat.

Na rozdíl mezi dodavatelem a distributorem se můžete podívat na schématech v galerii.

Obchodníci narazili na své agresivní chování

„Za loňský a předloňský rok, které už byly celé ovlivněné energetickou krizí, jsme dostali tolik podnětů na kontrolu obchodníků, kolik za předchozích 20 let dohromady. Prohřešky často souvisely s vyúčtováním – dodavatelé je zasílali pozdě nebo je nevyhotovili vůbec, nedodržovali lhůty při reklamacích. Naráželi jsme také na nekalé, tedy agresivní obchodní praktiky, například nedodržování pevně stanovené, fixované ceny. Obchodníci se také dopouštěli klamavého jednání, při němž svým zákazníkům uváděli nepravdivé informace,“ popisuje Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.

Pokuty mohou být milionové

Pokud je během kontroly zjištěno, že ze strany dodavatelů došlo opravdu k pochybení, navazuje v některých případech rovnou sankční řízení. V něm ERÚ rozhoduje o uložení pokuty dodavatelům. V roce 2022 uložil v oblasti ochrany spotřebitele pokuty v celkové výši 11,8 milionů Kč, loni 8,5 milionů Kč.

Donedávna byla nejvyšší pokuta ve výši 2 240 000 Kč, která byla udělena v roce 2023 společnosti Lidová energie. Příčinou bylo pozdní vyúčtování dodávek energií. Další pokuty, které překročily hranici milionu, se týkaly užití nekalých praktik. Šlo o nedodržení předem sjednané a pevně stanovené ceny.

Za tento přestupek obdržela sankci Bohemia Energy, která musela zaplatit 2 170 000 Kč. Další na řadě byla obchodní společnost TGC Energie, které byla uložena pokuta 1 500 000 Kč.

Známe rekordmana

Historicky nejvyšší pokutu za protispotřebitelské chování uložil ERÚ energetické společnosti, která musí kvůli svým nekalým obchodním praktikám, které se týkají nedodržení fixované ceny, požadování úhrady neobjednaných dodávek energie nebo pozdního vyřizování reklamací, zaplatit 4 746 000 korun.

Dotčení spotřebitelé si u tohoto dodavatele energií sjednali produkty s fixovanou cenou. Ve chvíli, kdy pro něj původní fixované kontrakty přestaly být výhodné, se ale dodavatel snažil převést zákazníky na jiné produkty za podstatně vyšší ceny.

Obchodník chtěl fixované produkty změnit na tzv. spotové, jejichž cena se průběžně mění podle vývoje na burze. Dodavatel na svou obranu argumentoval mimo jiné mimořádnými okolnostmi, které přinesla – tehdy začínající – energetická krize.

🔴 Nejvíc lidí právě čte:

Pořídili si krbovou vložku a tepelné čerpadlo. Za energie dají jen 3 000 Kč

Stále dobíhají případy z krizových let

„Praxe je taková, že mezi podáním na kontrolu a udělením sankce je velká spousta opravdu mravenčí práce. Není výjimkou, že se v rámci jediného sankčního řízení zabýváme přestupky dodavatele vůči desítkám i stovkám zákazníků. Stále nám tedy dobíhá celá řada řízení, která se týkají ‚krizových let‘,“ zdůrazňuje členka Rady ERÚ Markéta Zemanová a dodává: „Proti našemu rozhodnutí v první instanci dodavatelé často podávají tzv. rozklad, kterým chtějí docílit snížení pokuty či se sankci vyhnout úplně. Nad rámec již pravomocně udělených pokut v loňském roce, které dosáhly výše osmi a půl milionu korun, jsme uložili sankce za dalších jedenáct milionů, které však zatím nenabyly právní moci. To znamená, že o nich ještě budeme rozhodovat v rámci řízení o rozkladu.“

Vydáno dne:
22.02.2024

Photocredit: Tereza Š. (se souhlasem)

1

Zařízení pro úsporu až 40 % energie většina domácností vůbec nezná
Hromadění CO2, vlhkosti a plísně ohrožuje vás i vaši nemovitost. Existuje přitom systém, který tato rizika eliminuje, a navíc šetří náklady.

Češi se snaží ušetřit na energiích. Jednoduchou úsporu 15 % přitom opomíjí
Domácnosti se snaží najít nejrůznější cesty, jak ušetřit na vytápění. Na jednoduchý detail, který představuje 15% úsporu, ale zapomínají.

Nástrahy dodavatelů energií připravují domácnosti o tisíce ročně
Energetická krize, kterou odstartoval krach jednoho z velkých dodavatelů, se dotkla skoro všech domácností v Česku.

Dodavatelé energií nevrací přeplatky za elektřinu a plyn. Lidé zpětně vymáhají i desítky tisíc
Každý den přibývají stížnosti spotřebitelů, kterým dodavatelé nevracejí přeplatky z vyúčtování. Jak se můžete v takovém případě bránit?

Možnost platit méně za energie využívá jen 7 % Čechů
Změny ohledně cen energií přinutily domácnosti přemýšlet, zda se vyplatí přejít k novému dodavateli nebo by se jen dostaly z bláta do louže.

Dodavatelé energií dluží zákazníkům miliony. Jak se mohou lidé bránit?
Narůstá počet případů, kdy dodavatelé elektřiny a plynu nevrací přeplatky a zákazníci je musí vymáhat. Přečtěte si, jak v takové situaci postupovat.

S doplácením za energie sousedů je konec. Nová vyhláška se rozhodně nebude líbit všem
Přestalo vás bavit platit za jinou domácnost? Nový systém by měl být spravedlivější a podporovat domácnosti v šetření. Kdo všechno na nových podmínkách vydělá?

Dodavatelé energií mají promyšlené triky, jak vás obrat o peníze, odhaluje své zkušenosti pan Tomáš
Dnes lituje toho, že dřív nevěděl to, co dnes. Mohl si ušetřit spoustu nervů a desetitisíce korun k tomu.

Mnoho Čechů zbytečně přeplácí na zálohách za energie. Zkontrolujte si své platby
Vyznat se v nastavení záloh na energie nemusí být zrovna jednoduché. Přinášíme proto návod, podle kterého si můžete zkontrolovat zálohy na energie, krok za krokem.

Pokuta až 100 000 Kč za větve přesahující pozemek. Neznalost zákona se může prodražit
Máte zahradu a na ní vzrostlé stromy? V takovém případě je dobré mít se na pozoru. Zejména pokud se blízko vašeho pozemku nachází dráty vedení elektrického proudu.