HLEDEJ
Přihlásit se HOBBY PROFI DŘEVOSTAVBY APLIKACE FIRMY VYBAVENÍ

Garážové stání svépomocí: montážní návod a projekt ke stažení

Garážové stání je levný a často velmi elegantní způsob, jak zajistit vašemu autu kryté venkovní stání bez toho, abyste museli stavět poměrně drahou garáž. V tomto článku se podíváme, v jaké fázi je dobré na garážové stání myslet, a co budete potřebovat k tomu, když se rozhodnete venkovní přístřešek postavit k domu dodatečně.

V článku najdete také podrobný montážní návod na stavbu garážového stání svépomocí společně s kompletní výkresovou ke stažení zdarma.


garážové stání
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »

Přístřešky pro auto se prodávají i jako jednoduché skládačky nebo si můžete nechat zhotovit dřevěné garážové stání na míru. Ať zvolíte jednu nebo druhou variantu, pro všechna garážová stání platí stejná pravidla.

Garážové stání u novostavby

Pokud budete stavět novostavbu a víte, že garážové stání budete stavět např. z důvodu financí později než samotnou stavbu domu, přesto si nechte garážové stání do projektu domu zpracovat. Nemusíte tak v budoucnu (pokud bude přístřešek pro auto odpovídat projektu a situaci) nic hlásit ani oznamovat na stavebním úřadě.

Mohlo by vás zajímat: Stavba dřevostavby krok po kroku 3. díl: Co musí obsahovat projektová dokumentace

Přístřešky pro auto stavěné dodatečně

Jelikož stále panuje mylný výklad nového stavebního zákona, že pokud vaše stavba nepřesáhne 25 mzastavěnou plochu a 5 m výšku, nemusíte nikomu nic hlásit a můžete si na svém pozemku stavět co chcete, tak tomu tak rozhodně není. Pro garážová stání platí stejná pravidla jako pro pergoly nebo altány – sice nepotřebujete žádat o stavební povolení ani o zjednodušené stavební řízení pomocí ohlášení stavby, ale čemu se nevyhnete, je územní souhlas nebo rozhodnutí.

Co vše pro získání územního souhlasu nebo rozhodnutí potřebujete, se dočtete v článku: Na co si dát při stavbě pergoly pozor.

Garážové stání pro dvě auta

U tohoto typu stání se vám může snadno stát, že přesáhnete zastavěnou plochu 25 m2 a stavební úřad po vás bude chtít dokumentaci rozsáhlejší, než je tomu v případě staveb, které tuto velikost nepřekračují.

Mohlo by vás zajímat: Katastr nemovitostí – nahlížení a návod jak na to

Typy garážových stání

Obecně lze rozlišit garážová stání a venkovní přístřešky pro auta na dva druhy:

  • samostatně stojící
  • napojená na stávající objekt

Z hlediska stavebních prací je samozřejmě výhodnější, když si garážové stání napojené na rodinný dům necháte postavit zároveň s domem, kde se vyřeší veškeré napojení na dům, dešťovou kanalizaci, oplechování a podobně.

U samostatně stojícího garážového stání je dodatečná stavba výrazně jednodušší, avšak již s přípojkami na dům si nechte zbudovat minimálně napojení na dešťovou kanalizaci v prostoru budoucího garážového stání. Ušetříte tak nemalé finanční prostředky.

PROJEKT SVÉPOMOCÍ: Dřevěné garážové stání

Připravili jsme pro vás kompletní projekt garážového stání svépomocí, který si můžete zdarma stáhnout zde. Jaký je obsah dokumentace a jak ji využít?

Kusovník

Kusovník je výpis řeziva určený pro objednávku materiálu. Číslování v kusovníku nerozlišuje opracování dílců, rozlišuje jen šířku, výšku, délku dílce a materiál. Délka materiálu v kusovníku je prodloužena o nadmíru pro opracování. Nadmíra pro opracování činní cca 10 až 15 cm.

Výrobní seznam

Výrobní seznam je výpis sloužící jako přehled dílců, které je nutné vyrobit. Poziční čísla odpovídají číslům ve výrobní dokumentaci. Poziční čísla se neshodují s čísly v kusovníku, protože výrobní seznam kromě šířky, výšky, délky dílce a materiálu, rozlišuje ještě opracování jednotlivých dílců. Poziční čísla vám zjednoduší přehled o tom, co je či není hotové, a zjednoduší samotnou montáž. Každý hotový (vyřezaný) dílec si na nepohledové straně označte pozičním číslem. Pozor při natírání konstrukce před sestavením, abyste si pozice nezatřeli nátěrem.

Výrobní a montážní dokumentace

Výrobní a montážní dokumentace slouží k založení stavby, k vyřezání jednotlivých prvků a k sestavení konstrukce na základě pozičních čísel.

Založení garážového stání:

  1. Vytyčíme stavbu. Kolíky ohraničíme půdorys dlážděné části garážového stání.
  2. Sejmeme horní vrstvu zeminy cca 20 cm. Ve většině případů půjde o úrodnou půdu, která je velmi cenná a je potřeba s ní podle toho i nakládat. Zeminu uskladníme odděleně od spodní zeminy z výkopu patek. Dbejte na to, aby se zbytečně nepromísily a nedošlo ke znehodnocení ornice.
  3. Vyznačíme si polohu patek. Přeměřením úhlopříček zajistíme pravoúhlost půdorysu.
  4. Vykopeme základové patky do nezámrzné hloubky cca 90 cm od přilehlého terénu.
  5. Protože budeme patky betonovat do výšky, která je již nad terénem, musíme si připravit bednění, které nám ohraničí prostor betonáže. Horní hranu bednění zarovnejte s konečnou výškou patky. Horní hrana patky by měla být cca 9–10 cm pod úrovní pochozí hrany finální zámkové dlažby. Překontrolujte výškové poměry mezi horními hranami pomocí vodováhy. Nemáte-li dostatečně dlouhou vodováhu, můžete si vypomoci dlouhým rovným prknem postaveným na kant.
  6. Vybetonujeme patky.
  7. Odstraníme provizorní bednění.
  8. Zasypeme výkop kamenivem a následně zhutníme. Připravíme povrch pro pokládku zámkové dlažby.
  9. Provedeme pokládku obrubníků. Obrubníky klademe do cementové malty zvlhlé konzistence třídy C12/15 o tloušťce 10 cm. Obrubníky zasypeme minimálně do jedné třetiny výšky a důkladně zatáhneme.
  10. Provedeme pokládku zámkové dlažby. Dlažbu klademe do štěrkového lože z kameniva o frakci 4–8 cm v tloušťce 3–4 cm. Po vyrovnání štěrkového lože provedeme pokládku zámkové dlažby.

Náš tip: Pro pochozí chodníčky používáme tloušťku dlažby 6 cm.

Postup založení stavby je psán pro kotvení garážového stání pomocí výškově nastavitelných patek, které se k betonu kotví pomocí šroubů do betonu nebo kotevních šroubů s ocelovou hmoždinkou.

Stavba garážového stání:

  1. Vyznačíme pozice sloupů na základové patky.
  2. Na konce sloupů pozice 3-4-5 osadíme kotevní patky.
  3. Na horní hranu vaznic si z výkresu překreslíme polohu krokví.
  4. Na rovném terénu v blízkosti místa, kde bude garážové stání stát, sestavíme boční rámy skládající se sloupků, pásků a vaznice (pozice výrob. seznamu 1-3-4-5-9).
  5. Rámy vztyčíme a provizorně zavětrujeme latěmi.
  6. Na vaznice provizorně uložíme kleštiny – pozice 12-13.
  7. Mezi kleštiny vsuneme vzpěry a středový sloupek. Pro snadnější montáž si dílce provizorně spojíme vruty. Provizorní uchycení umožnuje dodatečné dopasování spojů. Vývrty pro závitové tyče vrtáme až po spasování všech spojů ve vazbách.
  8. Na středové sloupky uložíme vrcholovou vaznici poz. č. 2 a doplníme o pásky (šikmé vzpěry).
  9. Osadíme krokve ve vazbách s kleštinami.
  10. Veškeré konstrukční spoje doplníme o nezbytné spojovací prvky(vruty, závitové tyče apod.).
  11. Nyní je již konstrukce stabilní a můžeme odstranit provizorní zavětrování rámů, které jsme použili při vztyčování.
  12. Překontrolujeme, popřípadě upravíme svislost sloupů pomocí vodováhy.
  13. Jsou-li sloupy svislé a paty sloupů na značkách, které jsme si vytvořili v kroku 1, můžeme sloupy upevnit k betonovým patkám.
  14. Překontrolujeme rovinnost vaznic vodováhou. Případný náklon konstrukce vyrovnáme pomocí výškově nastavitelných patek.
  15. Nyní už zbývá jen doplnit zbývající krokve na vyznačená místa a důkladně je připevnit k vaznicím.

Projektová dokumentace garážového stání je dostupná ke stažení zde.

Jaké máte zkušenosti s garážovým stáním vy? Osvědčilo se vám, nebo byste příště raději volili klasickou garáž? Podělte se o své zkušenosti a názory s dalšími čtenáři v naší diskusi.

Líbil se Vám tento článek? Kupte autorovi kávu! Stačí poslat SMS s textem KAFE na číslo 90211. Cena SMS je 39,- Kč. Děkujeme!


Autor:

projektant dřevostaveb

Vydáno dne:


Photocredit: Filip Dočkal

20 -3

Hodnocení: 4.8/5

Podělte se s námi o Váš názor:


Související články:

Moderní pasivní dům na Kolínsku

Dům měsíce v galerii
100 Dřevostaveb