HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Historie garáží: Vznikly kvůli zápachu koní, součástí domů se staly po válce

Garáže slouží především jako bezpečné místo pro zaparkování vozu, čím dál častěji zde však uživatelé skladují i například kola, lyže a řady dalších věcí, které by v domě či bytě zbytečně zabíraly místo. Tradují se i historky o množství úspěšných hudebních uskupení a světoznámých společností, které spatřily světlo světa právě v garážích. Málokdo ovšem ví, kdy a proč se tato část domu stala jeho nepostradatelnou součástí. Jaká je tedy historie garáží a jak daleko sahá?


Garáž u rodinného domu
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
ⓘ Foto: Lomax

Luxusní vozy páchly zvířaty

Historie garáží se datuje asi sto padesát let zpět, jejich přímým předchůdcem byla stodola či stáj. Ještě před nástupem aut totiž lidé nejprve potřebovali někde bezpečně schovat kočáry a povozy. Ty byly často otevřené, dřevěné, a tudíž náchylnější k poškození za deště či mrazu. Velký zlom nastal až s příchodem prvních automobilů. Majitelé těchto motorizovaných kočárů totiž museli řešit, že jejich vozy, které byly ve své době považovány za luxusní, páchnou zvířaty. Na přelomu devatenáctého a dvacátého století se proto stále častěji začaly objevovat stavby určené pouze pro uschování aut.

Fotogalerie:

ⓘ Foto: Lomax, Tim @ Photovisions, Curtis Gregory Perry, Jane Edwards

Kdy vznikl název „garáž“?

Garážím se začalo dařit zejména ve Spojených státech. Ačkoliv začátkem 20. století se jim ještě stále neříkalo garáž. Tento název odvozený z francouzského garer (v překladu chránit či poskytnout přístřešek) zlidověl až s postupem let. Právě 20. léta přitom pro garáže byla svým způsobem zlomová. Ve Spojených státech byly totiž přijaty zákony, díky kterým došlo k výrazné modernizaci silnic a dálnic. Výrazně tak rostl počet aut a s tím i garáží, zprvu zejména veřejných, které si lidé mohli pronajmout.

Mohlo by vás zajímat: Dřevěný domeček pro babičku přestavěli ze staré garáže

Garáže nebývaly součástí domu

V meziválečných letech se však majitelé aut čím dál častěji uchylovali k výstavbě samostatné garáže na vlastním pozemku poblíž svého obydlí. Garáže nebývaly součástí domu, uživatelé se je ale snažili alespoň sladit do stejných barev. Pevnou součástí domu se začaly stávat zejména v USA na přelomu 40. a 50. let, v Česku o tomto trendu můžeme hovořit až od porevolučních let.

Garáže se zmenšovaly, a pak zase zvětšovaly

Důležitá byla i velikost těchto částí domů, která se odvíjela od rozměrů vozů. Ty bývaly zprvu větší, postupem času tak docházelo ke zmenšování garáží. S pořizováním více automobilů do jedné rodiny se však trend následně opět stočil opačným směrem. Dnes se podle odborníků doporučují rozměry 3 x 6 metrů pro jedno auto. Kromě parkování vozů či motocyklů přitom tento prostor v současnosti slouží i k jiným účelům. V českém prostředí nejčastěji jako dílna, sklad jízdních kol či lyží. Objevují se však i případy, kdy je garáž využívána jako místnost navíc, například ke sledování televize.

Experimenty s garážovými vraty

Obzvláště rychlým vývojem a řadou inovací prošla také garážová vrata. Ta byla původně stavěna stejně jako vrata od stodol. Dvoukřídlé dveře se otevíraly do stran a obvykle byly zhotoveny ze dřeva. Kvůli nepraktičnosti tohoto řešení, které vyžadovalo dostatek prostoru v okolí garáže, se postupně přešlo k používání výklopné varianty. Dříve byla i u nás populární plechová výklopná vrata. Na řadě starých garáží je ještě vidíme i dnes, zájem o ně už ale prakticky není.

Ve Spojených státech ve dvacátých letech dvacátého století experimentovali i s rozdělením vrat do sekcí a zasouváním přes roh do jedné ze stran budovy. Největší ohlas měl ovšem vynález C. G. Johnsona z roku 1921. Přišel totiž se zasouváním vrat nad hlavu. Využil tak nejen prostor pod stropem, ale poskytl tím i dokonalé řešení zejména majitelům malých garáží s nízkým stropem. Jednalo se typově o velmi podobné řešení současnému sekčnímu typu vrat, který se v Česku v současnosti těší největší oblibě. Alternativou k němu je i posuvná varianta, u které vrata zajíždí do boku garáže.

Roste zájem o netradiční materiály i chytrá řešení

Postupných změn se dočkaly i využívané materiály. Dřevo používané pro vrata od stodol postupně nahradil plech, motiv dřeva však nevymizel. Začal se totiž lisovat právě do plechu. Uživatelé byli do té doby zvyklí na tři základní barvy – bílou, modrou a černou. Díky imitaci dřeva si však mohli sladit vzhled garáže s rámy oken. Tento trend trval asi patnáct let, v současnosti jsou populární zejména odstíny šedé a antracitové.

Úspěchu elektrického ovládání se vynálezce nedožil

Postupným vývojem prošlo také ovládání garáží. V dnešní době již standardně dostane každý uživatel k vratům i dálkový ovladač. Vůbec první elektrický ovladač přitom spatřil světlo světa už v roce 1926. Na svědomí ho měl již zmíněný Američan C. G. Johnson, rozmachu se tento typ dočkal až v 70. letech, a to zejména v zámoří. Česko mělo v tomto ohledu zhruba dvacet let zpoždění. V současnosti je však možné dálkové ovládání posunout ještě dál prostřednictvím připojení garážových vrat k systému takzvané chytré domácnosti. Tu pak může uživatel prakticky celou ovládat například pomocí chytrého telefonu.

Zdroj informací: idnes, wikipedia

P.S. Vybavujete interiér ve Vašem domě či bytě? Navštivte Stavební veletrh ONLINE, který se uskuteční 28. – 29. ledna 2023. Veletrh přinese množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i soutěže o hodnotné ceny. Vstupenku si lze stáhnout ZDARMA již nyní. Počet vstupenek je limitován.


Líbil se Vám tento článek? Kupte redakci kávu! Stačí poslat SMS s textem KAFE na číslo 90211. Cena SMS je 39,- Kč. Děkujeme!


Vydáno dne:
06.06.2019

Photocredit: Lomax

0

Garážové stání svépomocí: montážní návod a projekt ke stažení

Zvažujete u vašeho domu garážové stání pro své auto? Postavte si ho svépomocí. Dáme vám podrobný montážní návod včetěn výkresové dokuemntace ke stažení zdarma.

Garážová vrata – porovnání cen

Jaké mají ne/výhody, vlastnosti a kolik stojí garážová vrata? Povíme si v článku

I za historickou fasádou se může skrývat moderní bydlení

Řadový dvojdomek z 19. století přestavěli po svém. Prohlédněte si dům, který za cihlovou fasádou ukrývá moderní minimalismus.

Dřevo v hlavní roli: záchrana památkově chráněné stavby

Jak smysluplně zmodernizovat historickou stavbu? Správný recept nám dnes prozradí norští architekti. Budeme potřebovat dřevo a cit.

Brazilský dům pro návštěvy, který vznikal netypickým způsobem

Tento brazilský domek pro návštěvy je ukázkou toho, že i ve velkém tropickém vedru dokáží šikovní architekti zvládnout jakoukoli situaci a přijít s kvalitním řešením.

Dřevěný domeček pro babičku přestavěli ze staré garáže

Třiapadesát metrů čtverečních v příjemně světlém jednoúrovňovém prostoru a k tomu vysoké stropy. Těžko uvěřit, že tohle byla obyčejná garáž.

Chytrá dřevěná fasáda, která dokonale ochrání domek na venkově

Fasáda nemusí být jen vizitkou a ozdobou domu. Tato fasáda z Portugalska vytváří i ochranný plášť, který propojuje celé stavení. Prohlédněte si ji.

Dům postavený z bývalé garáže v západním Londýně vás okouzlí

Jak může vypadat dům postavený místo bývalé garáže? My můžeme tvrdit, že báječně. Zkuste se o tom přesvědčit i vy v našem článku.

Návrh a realizace dřevěné garáže na auta s obytným podkrovím – návod, jak na to

Mít vlastní garáž je snem mnoha motoristů. V dnešním článku jsme se zaměřili na garáže ze dřeva včetně návrhu i možností provedení. Načerpejte rady i inspiraci.

Garážové stání u domu – různé typy a inspirace, ukázkový postup výstavby

V dnešním článku se zaměříme na garážové stání pro auto řešené formou dřevěné konstrukce. Máme pro vás taky spoustu inspirace na různé typy garážových stání pro vaše auto.

NOVINKY E-MAILEM ZDARMA

Přihlaste se k odběru a dostávejte nejžhavější novinky:

E-MAIL
POŠLETE MI JE