HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Nepoctiví řemeslníci šíří mezi lidmi nepravdivé informace. Ti kvůli tomu platí víc, než by museli

„Jó, paninko, já vám říkám, že takhle to je, věřte mi.“ Věta, kterou slyšela už asi každá žena v domácnosti, která měla někdy u sebe doma řemeslníka. A ano, čtete správně, i jistá dávka šovinismu, kterou jsme dnešní článek otevřeli, má v tomto oboru své pevné místo, nikoli však úplně. Tak jako se nechá utáhnout na vařené nudli matka na mateřské, která oboru stavebnictví jednoduše nerozumí, úplně stejně si může řemeslník povodit i IT experta na homeoffice či kohokoli jiného, kdo zkrátka nemá čas si nastudovat úplně vše.


Nepoctiví řemeslníci šíří mezi lidmi smyšlené informace
i Foto: Václav H. (se souhlasem)

Někdy je to jen z lenosti

Mnoho řemeslníků je svou prací již do jisté míry unaveno a tuto práci dělají již více méně ze setrvačnosti a nebo z nutnosti uživit sebe a rodinu. V takovém případě je motivace dál se vzdělávat, poznávat nové trendy a jít s dobou velmi malá. Lenost ve směru snahy učit se novým věcem a dívat se, kam se svět posunul, pak způsobuje, že takový řemeslník bude svému zákazníkovi vychvalovat tu metodu, kterou sám používá už léta, jako nejlepší a všechny ostatní metody z nějakého důvodu pomluví. Vyhne se tak nutnosti učit se cokoli nového. Zákazník obvykle uvěří, protože o tom sám nic moc neví. Problém pak je, že takovou nepravdivou informaci zákazník může šířit dál po svém okolí, a způsobovat tak další škody.

Průšvih nastává, jakmile do hry vstoupí hloupost

Existují i řemeslníci, kteří jednoduše doporučují chybná řešení, protože nedokážou složitější řešení, která jsou mnohdy kvalitnější a levnější, pochopit. Zkrátka jak se říká ve stavebnictví „cihla je cihla“, což je pojem, který jasně vystihuje přímočarý způsob přemýšlení některých jedinců. Bez argumentů a bez přemýšlení. Zkrátka je to tak, jak to je, a víc nad tím nebudeme přemýšlet. A i když takový řemeslník může mít zlaté ručičky a být velmi šikovný, tím, že například na moderním domě použije ke své práci staré postupy, může dojít k problematické situaci, se kterou se pak musí zákazník potýkat.

🔴 Nejvíc lidí právě čte:

Zvýšit cenu pozemku až o milion korun lze pomocí jednoduché úpravy terénu

Ego řemeslníka nás může připravit o úspory

Zkrocené ego je základem pro kvalitní život ve společnosti. Bohužel ne každý byl schopen tohoto cíle dosáhnout a některým se ego vymklo kontrole. Takový řemeslník pak svému zákazníkovi podává světonázory o tom, jak se věci mají, aniž by měl tyto informace podloženy jakýmikoli zdroji či reálnou zkušeností. Zkrátka to, co si myslí, podává jako neoddiskutovatelný fakt. Takového řemeslníka poznáte poměrně snadno už z tzv. bodytalku, tedy způsobu, jakým s vámi komunikuje.

Šíření nepravd pro vlastní obohacení je však největší problém

Dostáváme se však k nejzávažnějšímu problému, se kterým se můžeme na dnešním trhu setkat. A tím je situace, kdy se dodavatel (a nemusí se jednat jen o řemeslníka, může to být pouze prodejce), snaží zákazníkovi vysvětlit, v čem je dané řešení nejlepší, nikoli z důvodu, že tomu skutečně věří, ale zkrátka proto, že na dané zboží má nejlepší marži. V případě, že se takto chová prodavač, který vychvaluje své zboží, obvykle zbystříme a napadne nás, že mu nemůžeme slepě věřit. Pokud si však pozveme řemeslníka a ten nám vysvětlí, že něco je lepší než něco jiného, jen těžko rozklíčujeme, že důvody, které jej k tomu vedly, jsou takové, že na to, co doporučil, má buď lepší marži nebo jiné bonusy od svého dodavatele. Je proto i v tomto případě vhodné si věci ověřit z více zdrojů.

Ten blbec přede mnou to udělal úplně špatně

Další fenomén, se kterým se setkal asi každý, kdo se trochu pohybuje ve stavebnictví, a ze kterého už si mnoho profesionálů dělá srandu, je pomlouvání práce svých předchůdců. Typicky pokud jeden řemeslník dělá přípravu a poté odejde a přijde jiný a má pokračovat, velmi často se stane, že pomluví práci toho před sebou. Vysvětlí, co a jak je úplně špatně. Důvodem je obvykle buď čistě špatná nálada daného řemeslníka, rozdílný pohled na věc a zažité postupy a nebo i to, že spolu odmítli komunikovat a pak se diví. V tomto směru vždy doporučujeme lidem, aby si objednávali od firmy dodávku na klíč tak, že firma ručí za výsledek a koordinaci jednotlivých řemeslníků a to, jak přichází jeden za druhým, řeší za zákazníka. Vás jako zákazníka nemusí zajímat, kdo, co, jak udělal a co je čí vina. Zajímá vás jen hotový výsledek, což je velmi komfortní pozice a za těch pár korun navíc to zcela jistě stojí.

Poctivý řemeslník zatím nevymřel

Skoro by to v dnešním článku mohlo vypadat tak, jako by neexistoval poctivý řemeslník. To rozhodně nebylo cílem. Poctivých řemeslníků je zcela jistě na trhu většina a o nich dnešní pojednání nebylo. A jak ty poctivé poznáte? Jednoduše. Poctivý řemeslník totiž oplývá jistou dávkou skromnosti a trpělivosti. Pokud se jej jako zákazník zeptáte na nějakou informaci, pak vám ji nejen podá, ale bude i schopen říct, proč tomu je tak, jak říká. A pokud vám doporučí jedno konkrétní řešení, o kterém tvrdí, že je nejlepší, a vy řeknete, že chcete například tomu odpovídající konkurenční řešení, nebude protestovat. Jednoduše vy jste zákazník, vy platíte, a tedy vy rozhodujete.

Vždy je proto dobré s řemeslníkem prohodit pár slov a trochu si tak osahat, s kým máte tu čest, jak reaguje na otázky a jak umí vysvětlovat důvody toho, co používá za postupy a materiály. A také proč zrovna tak. Mějte však stále na paměti, že k vám přišel pracovat, nikoli na výslech.

Vydáno dne:
03.06.2024

Photocredit: Václav H. (se souhlasem)

0

Dřevěnou chatu postavil na přání majitelů ručně místní řemeslník

Dřevěná chatička, kterou postavil ručně místní řemeslník, poskytuje dost prostoru celé rodině. A pro případné návštěvy je tu zařízená maringotka. Zveme vás na návštěvu... Číst více →



Triky nepoctivých architektů vás mohou připravit o statisíce

Poslední dobou se začíná v Česku vyskytovat nový nešvar. Za vidinou rychlého zbohatnutí se někteří nepoctiví architekti uchylují k metodám, které ve výsledku zákazníkovi působí finanční škody, aniž by přinesly očekávaný užitek... Číst více →



Většina řemeslníků používá vruty špatně. Nedomýšlí přitom důsledky

Vruty do dřeva můžete vybírat ze široké škály, s výběrem ale musíte být obezřetní. Ne každý vrut totiž lze použít pro všechny materiály a konstrukce... Číst více →



Řemeslníci varují před „nastavením oken do zimního režimu“. Jedná se o mýtus, který okna ničí

S každým příchodem zimy se vrací také mýtus o zimním a letním režimu plastových oken. Ten však místo očekávané úspory přináší zničená okna... Číst více →



Montáž střešních oken svépomocí – řemeslník znovu připomíná zbytečné chyby

Instalace střešních oken svépomocí přináší řadu výhod, ale také větší riziko možných chyb. Jaké jsou ty nejčastější a jak se jim vyhnout?.. Číst více →



Nekvalitní brambory jsou v prodeji stále častěji. Nenechte se oklamat nepoctivými obchodníky

Chystali jste se na sadbu brambor a prodali vám nekvalitní? Nemusíte nad tím jen mávnout rukou. Přinášíme návod, jak nekvalitní brambory reklamovat... Číst více →