HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Rekonstrukce podlah v památkově chráněné nádražní budově v Plzni

Nádražní budova v Plzni stojí už více jak 100 let a zub času, válečné škody a nutnost reagovat na potřeby současných dopravců a cestujících vedly Správu železnic v roli investora k rozsáhlé rekonstrukci památkově chráněné budovy. V části 2. nadzemního podlaží, kde bude kromě jiného zázemí s kancelářemi, našly uplatnění sádrovláknité podlahové prvky a vyrovnávací podsyp.


Rekonstrukce podlah
i Foto: Cech suché výstavby

Původní noblesní rakousko-uherská podoba objektu byla poznamenaná zejména 2. světovou válkou, kdy v roce 1945 budova dostala při intenzivním náletu spojeneckých bombardéru několik přímých zásahů, které si následně vyžádaly mnoho stavebních úprav. Jednalo se např. o stržení původní a vybudování nové horní haly rozšířené na úkor původních restaurací a salonků či opravu a osazení tlakovou vlnou vybočené postranní kupole schodišťové věže do své původní polohy. 

Celková rekonstrukce budovy Hlavního nádraží v Plzni začala v květnu 2021

Stavba navazuje na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice, která proběhla v minulých letech. Hlavní je celková rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy z roku 1907,“ upozornil tehdy generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Celý objekt dostane novou střechu i fasádu

Nejvýraznější změna se odehraje v horní hale, která nově získá ráz obchodní pasáže. V opravené budově bude nepřehlédnutelné výrazné prosvětlení této haly, která bude fungovat jako otevřená čekárna s obchodními pasážemi. Projektanti při současných úpravách budovy počítají i s nástupem nových dopravců, kteří budou v budově také potřebovat zázemí. Tomu budou odpovídat nejen nové pokladny, ale i nezbytné kanceláře ve vyšších patrech budovy.

Na rekonstrukci mají firmy podle harmonogramu 805 dnů, kompletně hotovo má být v květnu 2024

V prvním roce se úpravy týkaly především zázemí spodní haly a centrálního schodiště, které doplnily dva eskalátory. V lednu 2022 se cestujícím uzavřela spodní část odjezdové haly a veškeré služby se přemístily pouze do horních prostor. V současné době už probíhá rekonstrukce 2.NP, kde jsou a budou instalovány suché podlahové systémy.

Stavebně technický stav budovy byl havarijní

Stavebně technický stav byl v rámci tvorby projektové dokumentace zhodnocen provedenými stavebně technickými průzkumy. Ve stručnosti lze ze závěrů průzkumů vytáhnout např., že u stropních trámů i prken záklopů bylo ve vybraných provedených sondách zjištěno poškození dřevokaznými houbamidřevokazným hmyzem. Vybrané stropní konstrukce jsou přetížené a značně deformované. Statickým posouzením vybraných stropních konstrukcí bylo prokázáno, že tyto konstrukce nevyhovují ani na stávající zatížení. Nosné konstrukce střech jsou lokálně poškozeny vlivem zatékání a rovněž napadením dřevokaznými houbami a dřevokazným hmyzem. Provedený průzkum vlhkosti a salinity prokázal relativně vysokou vlhkost zdiva i vysoký obsah síranů a dusičnanů.

Objekt nemá funkční hydroizolace. Původní vodorovná hydroizolace zastižená v podlaze ve formě asfaltového nátěru je za hranicí životnosti a svislá hydroizolace vesměs zcela chybí. Omítky stěn a kleneb v prostorách suterénu jsou na mnoha místech degradované nebo již zcela chybí. Dle programu rekonstrukce a revitalizace osobních nádraží, který vychází z koncepce pro nakládání s nemovitostmi osobních nádraží, je hodnota opotřebení objektu 87,22 %, což prezentuje havarijní stav.

„Tři mouchy jednou ranou“ díky novému podlahovému systému

Ing. Radomír Dvořák, projekční konzultant, který skladbu suchých podlah 2.NP plzeňské nádražní budovy ve spolupráci s Ing. Arch. Maškem z plzeňského projektového střediska řešil, k projektu uvádí:

V principu se hledalo řešení pro výměnu dřevěných trámových konstrukcí, které byly napadeny dřevokazným hmyzem, houbami a nevyhovovaly na statické posouzení, pro budoucí využití – primárně kanceláře a zázemí pracovníků drah. Nosná konstrukce byla daná – ocelobetonový strop s trapézem a nadbetonávkou. Následně jsme společně s projektanty řešili srovnání nerovností nadbetonávky, akustické parametry (splnění parametrů především na kročejovou, ale i na vzduchovou neprůzvučnost) a pevný a stabilní podklad v provozu kanceláří.

🔴 Nejvíc lidí právě čte:

Pořídili si krbovou vložku a tepelné čerpadlo. Za energie dají jen 3 000 Kč

Původně navržená skladba podlahy pro 2.NP:

  • marmoleum – chodby (zátěžový koberec min 5 mm v kancelářích) 2 mm
  • podlahové sádrovláknité prvky (2 x 12,5 mm) 25 mm
  • dřevovláknitá deska 20 mm
  • vyrovnávací podsyp 30 mm
  • ocelobetonový strop (trapéz, vlna 50 mm, 50 mm beton nad vlnou)
  • vzduchová dutina 320 mm
  • nosný rošt SDK podhledu  27 mm
  • sádrokartonový podhled 12,5 mm

Později jsme skladbu změnili a namísto podlahových prvků (tvořených dvěma podlahovými deskami o tloušťce 12,5 mm a dřevovláknitou deskou 20 mm) jsme do skladby zařadili podlahové prvky (tvořené dvěma sádrovláknitými deskami 12,5 mm a nakašírovanou dřevovláknitou deskou tloušťky 10 mm) a vyrovnávací podsyp. Akusticky nám skladba stále vycházela a díky této změně se zjednodušila pokládka, protože namísto tří vrstev (našich podlahových prvků), dřevovláknitých desek a podsypu se pokládají pouze dvě vrstvy (vyrovnávací podsyp v tloušťce 35 až 55 mm a podlahové prvky v tloušťce 35 mm),“ říká Ing. Radomír Dvořák.

Podlahové prvky jsou na části 2.NP v místě kanceláří a jejich celkový rozsah je přes 2000 m2

V létě 2023 byla část již dodaná a položená, zbytek se pokládal ve 2. polovině letošního roku. Podlahové prvky (tvořené dvěma sádrovláknitými deskami 12,5 mm a nakašírovanou dřevovláknitou deskou tloušťky 10 mm)  se používají ve skladbách suchých podlah ve staré zástavbě (zejména v rekonstrukcích starých staveb), ale i v novostavbách. Slouží hlavně jako kročejový nebo vzduchový izolant v těžké/lehké skladbě podlahy. Splní i vysoké požadavky na zvukovou izolaci mezipatra. Vysoká je i jejich požární odolnost (REI 90) – pokud je konstrukce trámového stropu vystavena požáru shora.

Vydáno dne:
30.01.2024

Photocredit: Cech suché výstavby

1

Dřevěné podlahy – nejnovější trendy
Dřevěné podlahy jsou oblíbené. Dokonce jsou i trendem letošního roku. Ptáte se, jakou dřevěnou podlahu do interiéru zvolit? Odpověď najdete v tomto článku.

Podlahové a rohové lišty – jaké druhy jsou u nás k dostání
Není lišta jako lišta. Podlahové a rohové lišty se vyrábí v mnoha variantách, materiálech i barvách. Vybrané podlahové a rohové lišty vám představíme v následujícím článku.

Kročejová izolace: vyzrajte nad kročejovým hlukem
Kročejová izolace je nezbytnou součástí podlah dřevostaveb a působí účinně proti kročejovému hluku. Přečtěte si, jaké typy materiálů se dají použít na kročejovou izolaci.

Anhydritová podlaha vás ochrání před hlukem v patrovém domě
V čem jsou výhody anhydritové podlahy? V následujícím článku se dozvíte vlastnosti anhydritu včetně průběhu samotné pokládky anhydritu.

Toxické látky v podlahách některé evropské certifikace podceňují. Děti a senioři jsou ohroženi nejvíce
Hodnoticí kritéria některých certifikací podlah zanedbávají dlouhodobý vliv toxických látek. Dle jakých certifikací vybírat podlahu?

Nový nástroj umělé inteligence eliminuje časté chyby při výběru podlah
Špatný výběr podlahy může mít nedozírné následky. Nejčastější omyly při výběru podlah nově pomáhá eliminovat umělá inteligence.

Cenové porovnání podlah do rodinného domu. Ušetřete až 25 % z celkových nákladů
U některých podlah do rodinného domu můžete ušetřit až 25 % z celkových nákladů. Je to jednoduché. Nesmíte se však nechat nachytat na velkorysou cenu, kterou vám budou prodejci nabízet.