HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Výrobnu helikoptér postavili ze dřeva. Navzdory požadavkům majitele ušetřili

Švýcarský investor přišel s požadavkem nové multifunkční haly pro výrobu moderních vrtulníků určených pro nejnáročnější mise. Byl přesvědčený o ocelové konstrukci, ovšem architektka i dodavatel trvali na dřevěném materiálu. Nakonec přeci jen bukové příhradové nosníky nahradily nosníky ocelové. Stavba získala nejen na ekologické rovnováze ale i na obdivu celého světa.


Výrobnu helikoptér postavili ze dřeva. Navzdory požadavkům majitele ušetřili
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
ⓘ Foto: Foto: Mächler AG, Galgenen (se souhlasem)

Dřevo nahradilo ocel 

Významná švýcarská vývojářská společnost zabývající se výrobou a vývojem nové generace vrtulníků určených k nejnáročnějším i klasickým misím potřebovala výrobní halu pro 
montáž jejich vrtulníků. Byť byla v původním plánu ocel, dnes zdobí střešní konstrukci krásné příhradové nosníky z bukového dřeva. Podívejte se do naší fotogalerie na obdivuhodný výsledek moderní výrobní haly.

Fotogalerie:

ⓘ Foto: Foto: Mächler AG, Galgenen (se souhlasem), Foto Mächler AG, Galgenen (Switzerland)

Hala na výrobu vrtulníků zabírá plochu 2800 m2

Zcela nová multifunkční výrobní hala stojí ve Švýcarsku na letišti Mollis. Tato velká dřevostavba má rozlohu neuvěřitelných 2 800 metrů čtverečních a dělí se na tři části.

  • Výrobní hala

Hala měří obdivuhodných 32 metrů na šířku a 9,3 metrů na výšku. Nabízí tak prostory ke stavbě více než 50 vrtulníků ročně.

  • Oddělení technického designu

Tento blok dřevostavby, jehož výška je až 12,3 metrů, je určena pro oddělení technického designu, kanceláře a různé dílny.

  • Kancelářské prostory

Nejvyšší patra jsou určena k obchodním a administrativním záležitostem, je zde školicí místnost pro piloty vrtulníků a ubytování pro tři osoby.

Kolik dřeva bylo potřeba na stavbu?

Na multifunkční areál o rozměrech 41 × 60 metrů bylo spotřebováno až 800 kubíků řeziva (z čehož 240 kubíků tvoří řezivo využité pouze pro příhradové nosníky). Pro lepší srovnání uvádíme, že na klasickou rodinnou dřevostavbu je spotřebováno cca 20–30 kubíků dřeva.

Jeden příhradový nosník unese více než 3,2 tuny

Na stavbu haly byly využity příhradové nosníky BauBuche. Jsou vyrobeny z bukové dýhy s pevnostními vlastnostmi srovnatelnými s ocelí. Moderní dřevěný materiál je odolný vůči vysokému zatížení – navržený k únosnosti více než 3,2 tun.

Vlastnosti příhradových nosníků BauBuche jsou natolik dostačující, že byly využity malé průřezy. Rozměrově je tedy řeč o 31,7 × 2,6 × 0,4 metrů (délka × výška × šířka). Výška samotného nosníku je v porovnání s jeho délkou velice malá, což se projevilo jako výhoda při požadavku na dodržení výšky budov na letišti.

„Nosná konstrukce bude ze dřeva. Myšlenka je jedna – kontrast mezi tradičním přírodním stavebním materiálem a high-tech produktem, kterým jsou právě helikoptéry,“ sděluje architektka Renata Leuzinger.

Přeprava nosníků o hmotnosti až 16 tun

Velkou překážkou pro logistické oddělení byla přeprava nadrozměrného nákladu. Celkem bylo potřeba převést 12 nosníků, přičemž byla váha každého z nich 12 a 16 tun. K transportu na vzdálenost 107 km tak bylo využito nadrozměrné přepravní vozidlo a doprovodné auto, přičemž se tato cesta nemohla uskutečnit bez zvláštního povolení silničních úřadů.

Volba dřevného materiálu majitelům ušetřila peníze

Dřevěné nosníky mohou nabídnout stejně tak životaschopné, architektonicky atraktivní a ekonomické řešení jako ocel. Proč tedy zvítězil dřevěný materiál? Odpověď spočívá v požární bezpečnosti.

Ocelová konstrukce musela splnit stejně náročné požadavky, jaké byly kladeny na dřevěný materiál. Pevnostní vlastnosti ocelových nosníků jsou velice podobné vlastnostem nosníku BauBuche, ovšem k dosažení třídy požární bezpečnosti R30 by musela být ocel opatřena protipožárním nátěrem. Vezme-li se v potaz množství nátěru, které by bylo spotřebováno, konečné náklady by byly na zhruba stejné úrovni jako u této dřevěné konstrukce. Architekti se tedy nakonec rozhodli pro dřevo – na rozdíl od oceli je navíc ekologické a podle architektů i atraktivnější.

Požární odolnost dřevostaveb 1. díl – úvod do problematiky

Konstrukce haly se stala výzvou pro projektanty

Výrobní hala má vcelku čtyři podlaží, přičemž jsou tři železobetonové. Čtvrté patro vysoké 3 metry se rozprostírá nad celou výrobní halou a je kompletně celé ze dřeva.

Podlahová plocha 2400 m2 byla pro projektanty i architekty výzvou, nakonec se jim podařilo najít efektivní řešení. Hlavním kritériem při výběru nosné konstrukce byla volba materiálu, který překlene šířku 32 metrů. Příhradové nosníky se přímo nabízely – mají potřebnou nosnost, estetickou kvalitu a byly pro firmu i cenově přijatelné. 

1. Ztužení budovy ve svislém a vodorovném směru

Dřevostavba je podepřena železobetonovými prvky budovy. Tato páteř budovy funguje jako svislé ztužení. Naopak ve vodorovném směru je ztužení zajištěno skříňovými nosníky (= konstrukce složená ze dvou nosníků svařených z různě velkých plechů a dvou příčníků) umístěnými na příhradových nosnících.

2. Nosná konstrukce střechy – uložení nosníků

Nosníky tvořící hlavní nosnou konstrukci střechy jsou od sebe vzdálené 5 metrů. Uložení natolik masivních prvků je na jedné straně řešeno speciálními ocelovými deskami, které se pojí k velkému portálovému rámu předpjaté spřažené (dřevobetonové) konstrukce. Na druhé straně jsou uloženy některé nosníky na ocelových deskách zapuštěných do železobetonových stěn masivní konstrukce. Jiné jsou připevněny k příhradovému nosníku na sloupcích. Bylo zde také využito 1738 m2 dřevěných prvků Novatop.

Kdo stojí za špičkovým návrhem?

Masivní dřevostavba by dnes nestála, nebýt přesvědčivých argumentů a špičkového návrhu architektky Renaty Leuzinger, inženýra Hermanna Blumera a specialisty na dřevostavby Franze Frefela. Stejně tak se na vzniku podílel skvělý tým schopných a vzdělaných lidí, kterým je připisována zásluha za samotný návrh příhradového nosníku a celé nosné konstrukce. Díky několikaměsíční spolupráci vznikl projekt elegantní a poutavé budovy s pozitivními vyhlídkami do budoucna, na kterém se hrdě podílel i český výrobce.

P.S. Chcete vědět, kde se dá na rozpočtu výstavby domu ušetřit a naopak kde má cenu neškudlit? Navštivte Stavební veletrh ONLINE, který se uskuteční 28. – 29. ledna 2023. Veletrh přinese množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i soutěže o hodnotné ceny. Vstupenku si lze stáhnout ZDARMA již nyní. Počet vstupenek je limitován.


Líbil se Vám tento článek? Kupte redakci kávu! Stačí poslat SMS s textem KAFE na číslo 90211. Cena SMS je 39,- Kč. Děkujeme!


Vydáno dne:
25.11.2022

Photocredit: Foto: Mächler AG, Galgenen (se souhlasem)

0

Požární odolnost dřevostaveb 2. díl - Požadavky na stavební materiály

Splnění požadavků na dřevostavbu z požárního hlediska začíná správným

Budoucnost dřevěných I nosníků

Jedná se o úzkoprofilový doplněk nebo čeká I nosníky velká budoucnost?

Požární odolnost dřevostaveb 1. díl – úvod do problematiky

Dřevostavby nehoří, to požaduje česká i evropská legislativa. Je to opravdu tak?

CLT panely: Vrstvené masivní panely, které voní dřevem

Co je to CLT panel? Dřevěné masivní panely jsou konstrukčním systémem dřevostaveb nabízejících pohledové dřevo, vysokou pevnost a moderní design.

Protipožární dveře vám při požáru poskytnou desítky minut navíc

Kolik stojí a co s sebou přináší pořízení protipožárních dveří? Jak poznat stupeň odolnosti dveří a kam je vlastně nejlépe umístit?

Dovolená v Chorvatsku jinak – přímořské bungalovy šetrné k životnímu prostředí

Nekomplikovaný přístup, v rámci kterého vzniká dřevostavba z předchystaných prefabrikátů, má minimální uhlíkovou stopu. Prohlédněte si plážové eko domky v Chorvatsku.

Stropní konstrukce ze dřeva: Jak správně vypočítat průřez stropních trámů?

Při návrhu stavby je nutné také pamatovat na stropní nosníky, které využijeme jako nosnou konstrukci pro patrový dům. Jak správně spočítat rozměry stropních nosníků?