HLEDEJ
Přihlásit se HOBBY PROFI DŘEVOSTAVBY APLIKACE FIRMY VYBAVENÍ

Chceme stavět vlastní dům – vyrážíme na stavební úřad

Po ujasnění si, zda budete projekt vašeho budoucího rodinného domečku řešit individuálním návrhem, či zvolíte cestu typového projektu, je třeba udělat ještě pár kroků. V tomto článku se dozvíte, co bude nutné obstarat, než zadáte projektantovi k vypracování projekt na stavební povolení, a kolik vás tyto jednotlivé kroky budou stát.


Chceme stavět vlastní dům – vyrážíme na stavební úřad
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »

Některé části stavebního povolení za vás projektant standardně neudělá a budete si je muset buď zařídit sami nebo si na ně najmout člověka, který je vyřídí za vás. Dříve, než se projektant pustí do zpracování dokumentace pro stavební povolení, bude potřebovat základní podklady. Některé si je schopen zajistit sám – jedná se například o vyjádření o existenci sítí, které je většinou bez poplatku, ale některé mu budete muset poskytnout vy sami.

Inspirujte se krásnými rodinnými domy v naší fotogalerii a odpovězte si na následující otázky.

Fotogalerie:

Jaké dokumenty si musíte obstarat sami?

Některé dokumenty si musíte objednat a zaplatit sami. Jedná se v prvé řadě o radonový průzkum pozemku, jenž slouží ke stanovení radonového indexu. Podle něho projektant volí hydroizolační folii do základové desky, která slouží zároveň jako ochrana proti zemnímu radonu. Cena za radonový průzkum se pohybuje v rozmezí 1 500 až 3 500 Kč, přičemž je dobré počítat i rezervou za dopravu. Dalším potřebným dokumentem je hydrogeologický průzkum, který zkoumá podloží vaší stavby. Tento dokument slouží statikovi při posuzování základu domu, nebo projektantovi, který vám bude navrhovat např. vsak na pozemku. V jednoduché podobě pořídíte průzkum v rozmezí 3 500 až 5 500 Kč. Dalším důležitým podkladem pro projekci je výškopis a polohopis pozemku. Tento dokument slouží mimo jiné ke zpracování výškových rozdílů na pozemku. Na základě toho může projektant dům na pozemku výškově osadit a v případě složitého pozemku a vyrovnání terénu určit, kolik zeminy budete muset na pozemku přesunout, případně odvézt nebo přivézt.

Mohlo by vás zajímat: Chceme stavět vlastní dům – položme si nejdříve zásadní otázky

Co je dobré vědět?

Při poptávání těchto přípravných prací a dokumentací zkuste nejdříve oslovit lokální firmy, ať se vám zbytečně neprodražuje doprava. Dříve, než se pustí projektant do vytváření kompletní dokumentace pro stavební povolení, zajděte na stavební úřad a ukažte jim svou studii nebo projekt domu umístěného na pozemku. Jedná se o krok, který vám může celé stavební řízení usnadnit. Této fázi se říká tzv. „předinženýring“ a je možné jím pověřit osobu, která vám může stavební povolení zajistit. Tato služba se pak nazývá „inženýring“.

Jaký je postup pro získání stavebního povolení?

Ve stávajícícm stavebním právu je třeba projít dva stupně povolování. V přípravě je však nový stavební zákon, který má ambici celý povolovací proces změnit a zjednodušit. Účinný byl měl být od roku 2023. Rodinný dům se aktuálně povoluje územním souhlasem a oznámením záměru, proces povolení rodinného domu je tedy dvoustupňový. 

Jak to funguje v praxi?

V praxi to nyní často funguje tak, že se u jednoduchých staveb, např. u rodinných domů, kvůli urychlení procesu volí tzv. spojené řízení, což trvá dohromady 30 dnů. Stavebník tím ušetří tedy 30 dnů oproti tomu, kdy by samostatně žádal o územní souhlas a oznámení záměru. Říká se tomu společné oznámení záměru. Je to jednoduché a zapamatovatelné: souhlas + oznámení záměru = společný záměr. Pokud vše proběhne v pořádku, běží následně 30denní lhůta pro vydání stavebního povolení. Obě lhůty platí za předpokladu, že úřad nemá k ničemu žádné výhrady a nechce po vás doplnění informací nebo dalších podkladů. Podrobněji se o postupu povolování stavby dočtete v našem článku: Stavební povolení: Princip a postup u rodinného domu.

Pozor na novinky

Nově od roku 2020 platí také to, že stavba musí být navržena jako budova s téměř nulovou spotřebou energie, která je definována dle zákona o hospodaření s energií č. 406/2000 Sb., a jeho prováděcí vyhlášce č. 78/2013 Sb., o energetické náročnosti budov, ve znění pozdějších předpisů. Více o této problematice naleznete v článku: Rodinný dům po roce 2020, jak bude vypadat?

Které orgány je třeba požádat o vyjádření k plánované stavbě?

Každá obec vydává seznam dotčených orgánů státní správy (DOSS), které je nutné obeslat, obeznámit s vaším stavebním záměrem a požádat o stanovisko nebo vyjádření k němu. Mezi základní DOSS patří tyto místně příslušné orgány: Úřad územního plánování, Krajská hygienická stanice a Městský úřad – Odbor životního prostředí. Každá obec má vzhledem ke svojí poloze a historii jiný seznam institucí, které se ke stavbě vyjadřují. Dále budete potřebovat stanovisko k napojení na místní komunikaci a stanovisko hasičů. V některých obcích budete potřebovat např. stanovisko povodía další stanoviska, ale to vám sdělí na konkrétním stavebním úřadě. Více se dozvíte na: Stavební povolení a dotčené orgány státní správy (DOSS): poklad je v dokladu.

Co vše budete na stavební úřad potřebovat?

Především se řiďte podle aktuálního znění novely č. 225/2017 Sb. V případě, že za vás bude vyřizovat ohlášku třetí osoba, bude od vás potřebovat vaši plnou moc. Spolu se všemi zmíněnými dokumenty budete potřebovat vyjádření k existenci sítí. U těch, ke kterým se budete připojovat, pak i stanovisko napojení a návrh smlouvy. Můžete mít na pozemek dovedený plyn, ale nemusíte se k němu připojovat, pokud budete topit a vařit elektřinou. U elektřiny kontaktujte buď ČEZ nebo Eon, to záleží na poloze vaší stavby. Vyjádření k existenci sítí již budete mít, protože jsou podkladem pro projektanta. Tyto formuláře lze řešit onlineVodárny a kanalizace nemají vždy udělané online rozhraní, proto na tato místa budete možná muset zajít osobně.

Žádosti zvládnete odeslat během jednoho odpoledne a potom už vše postupně odsýpá. Vyjádření od sítí si můžete začít vyběhávat už během přípravy projektu, nemusíte čekat až na kompletní projekt. Budou vám stačit základní údaje, které znáte. Toto jsou v kostce dokumenty, které budete k vydání stavebního povolení potřebovat. Jedná se o obecný a běžný výčet. Z hlediska stanovisek se požadavky liší obec od obce. Zajděte si proto na váš stavební úřad a tam vám dají kompletní seznam. 

Kolik vás jednotlivé kroky budou stát?

Správní poplatek za vydání stavebního povolení činí 5 000 Kč, správní poplatek za vydání územního souhlasu 1 000 Kč. Buď si všechny zmíněné dokumenty obstaráte sami a budete potom i komunikovat se stavebním úřadem, když se mu nebude něco zdát, nebo si na vyřízení stavebního povolení najmete profesionála, který vše vyřídí za vás. Tento tzv. „inženýring“ má výhodu v tom, že spolu komunikují lidé, kteří se v oboru vyznají. Stavební úřad mluví s člověkem, který stavební povolení vyřizuje, a ten potom s projektantem, který připravuje dokumenty. Pokud nenarazí po cestě na to, že se musí v projektu něco upravit, komunikují po vlastní ose. Tato služba stojí přibližně 25 000 Kč, a pokud své práce máte dost, pak je výhodné nechat tento krok na profesionálovi.

TIP PRO VÁS: Článek navazuje na náš online kurz Stavíme dům aneb 6 kroků k vlastnímu bydlení, který je nyní zcela ZDARMA. Jeho součástí jsou interaktivní pracovní listy, které vám pomůžou sepsat si všechny důvody pro a proti, spočítat si kalkulace a mít všechny informace přehledně na jednom místě.


Líbil se Vám tento článek? Kupte redakci kávu! Stačí poslat SMS s textem KAFE na číslo 90211. Cena SMS je 39,- Kč. Děkujeme!


Autor:
Ing. Petr Novák
redaktor Dřevostavitele

Vydáno dne:
24.06.2020


Photocredit: Archiv redakce (100 dřevostaveb)

1 0

Mohlo by Vás zajímat: