Garážové stání u domu – různé typy a inspirace, ukázkový postup výstavby
HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Garážové stání u domu – různé typy a inspirace, ukázkový postup výstavby

Pokud nemáte garáž a nechcete svého plechového miláčka nechávat napospas dešti, sněhu nebo ranní námraze, postavte si u domu garážové stání. Správnému návrhu garážového stání předchází rozhodnutí, jaké auto zde hodláte parkovat. Dle jeho rozměrů je pak vhodné navrhnout celkový koncept této doplňkové stavby. V tomto článku se zaměříme na různé typy garážových stání, nabídneme vám spoustu inspirace i jeden ukázkový postup stavby garážového stání svépomocí.


Stání pro auto
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
ⓘ Foto: Jan Planička (se souhlasem)

Garážové stání u domu

Stavbu garážového stání zvažují stavebníci obvykle až po samotné výstavbě rodinného domu v době, kdy realizují terénní úpravy pozemku nebo řeší se zahradním architektem koncept celé zahrady. Existuje spousta návrhů, jak z této obyčejné konstrukce udělat líbivou součást vašeho bydlení.

Fotogalerie:

ⓘ Foto: Jan Planička (se souhlasem), Greg Robinson, Solarterrassen u0026 Carportwerk GmbH, Cédric Vauthier

Typy garážových stání

Stavbou garážového stání u domu nejenom zajistíte dostatečnou ochranu svého plechového miláčka před venkovními vlivy počasí, ale také zvýšíte hodnotu nemovitosti v případě jejího budoucího prodeje. Výstavba garážové stání je dobrou volbou, pokud nepotřebujete mít uzavřenou garáž. V naší fotogalerii naleznete inspiraci na různé typy garážových stání: garážové stání s pultovou střechou, s dílnou či skladem, dřevěné garážové stání u domu i samostatné stojící na zahradě, srubové garážové stání a mnohem více. 

Garážové stání svépomocí nebo jako stavebnice

Jednoduché garážové stání pro auto lze zhotovit svépomocí (jeden konkrétní projekt a montážní návod garážového stání svépomocí je k dispozici ke stažení zde) nebo se dají objednat garážová stání jako stavebnice, které si doma podle montážního plánu sestavíte. Složitější konstrukce je vhodné přenechat realizační firmě či zkušeným tesařům, kteří zvolí správné rozměry dřevěných prvků a měli by zajistit i precizní montáž.

Střešní konstrukce garážového stání pro auto

Garážové stání obvykle na první pohled zaujme tím, jak je vynesena konstrukce jeho střechy. Nejčastěji se jedná o bodové podepření nosnými sloupky po obvodu. Mezi ty zajímavější způsoby pak patří jednostranně podepřená konstrukce střechy nebo dokonce konzolovitá střecha vynesená z objektu rodinného domu, ke kterému toto stání přiléhá. Smaotná střecha pak bývá nejčastěji pultová, sedlová nebo zaoblená. Důležitým prvkem je také zvolená střešní krytina a případně požadavek na její průsvitnost.

  Mohlo by vás také zajímat:

Návrh, parametry a rozměry garážového stání

U návrhu garážového stání lze vycházet ze stejných parametrů jako pro garáž. Jelikož ale strany garážového stání bývají zpravidla otevřené, není nutné až tak důsledně dodržet tyto předepsané minimální vzdálenosti. V případě vzdálenosti mezi stranou auta řidiče a nosným sloupkem, který ohraničuje garážové stání po obvodu, bychom měli mít vzdálenost minimálně 800 mm. Abychom nezmokli při obcházení automobilu, je dobré mít garážové stání protáhnuté na zadní a přední straně alespoň o 600 mm. V případě, že autem jezdí více lidí, je dobré pamatovat také na šířku garážového stání u dveří spolujezdce, aby i zde byl dostatečný prostor pro vysednutí a nasednutí do vozu. Pokud si stávající auto plánujete ponechat delší dobu, je ideální volbou garážové stání přizpůsobit také rozměrům vozu. Větší rozměry musí mít samozřejmě i garážové stání pro 2 auta.

Výstavba jednoduchého garážového stání svépomocí – ukázkový postup

V rámci našeho článku jsme se podívali také na výstavbu konkrétního jednoduchého garážové stání svépomocí. Jak probíhaly montážní práce a celý postup výstavby, se můžete přesvědčit v naší fotogalerii.

1. Založení garážového stání svépomocí

Před samotnou výstavbou proběhla příprava pojezdové plochy. Zhutnila se zemina, byly položeny vrstvy kameniva a na závěr se poskládala betonová dlažba, která tvoří finální pojezdový povrch. V požadovaných vzdálenostech se připravily betonové patky, do kterých se zakotvily ocelové trny, které tvoří podkladovou konstrukci pod budoucí sloupky.

2. Dřevěné garážové stání – nosná konstrukce

Po vyzrání betonové směsi bylo možné na ocelové trny umístit dřevěné sloupky. Do roviny bylo potřeba sloupky stabilizovat pomocnými hranoly, které se k jednotlivým sloupkům připevnili vruty přes ocelové úhelníky. Přidány byly ještě svislé vzpěry vždy v rozích sloupků. Jednotlivé sloupky garážového stání mají rozdílné výšky a výsledný efekt je takový, že jejich konstrukce tvoří spád pro pultovou střechu a umístění střešních krokví.

3. Garážové stání s pultovou střechou

Následně se k vrchní části připevnily hranoly ve spádu, které tvoří obrys pultové střechy garážového stání. Krokve, které se také osadily přes ocelové prvky k nosným sloupkům, jsou umístěny pod mírným spádem. Jelikož má garážové stání na délku přes 6 metrů, bylo potřeba krokve střechy napojit v délce. K tomu byly použity ocelové styčníkové desky. Na krokve se osadilo laťování, které stabilizuje krokve v příčném směru. Následovalo připevnění střešní krytiny z polykarbonátu. Na vybrané sloupky se dále připevnily palubky. Celá dřevěná konstrukce garážového stání je ošetřena lazurou v odstínu palisandr. 


Líbil se Vám tento článek? Kupte redakci kávu! Stačí poslat SMS s textem KAFE na číslo 90211. Cena SMS je 39,- Kč. Děkujeme!


Autor:
Ing. Marek Kuchař

Vydáno dne:
31.03.2022

Photocredit: Jan Planička (se souhlasem)

2

Mohlo by Vás zajímat:

NOVINKY E-MAILEM ZDARMA

Jednou měsíčně dostanete výběr Novinek ze světa dřevostaveb.

E-MAIL
POŠLETE MI JE