HLEDEJ
Přihlásit se HOBBY PROFI DŘEVOSTAVBY APLIKACE FIRMY VYBAVENÍ

Lesní terapie: Jak vám mohou pravidelné procházky v lese pomoci?

V Japonsku tomu říkají Šinrin-joku – lesní koupel. Protože ze sebe během pobytu v zalesněném prostředí smýváte civilizační nečistoty. Nejen, že se vám vyplaví z těla, ale také z hlavy. Stres a spěch se uvolní a po pár desítkách minut se můžete vrátit dočista klidní. Není to jen módní trend, chvilky strávené v lese opravdu pomáhají. Zajímá vás jak?


Cedar Forest
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »

Nejprve troška chemie. Slyšeli jste někdy o terpenech? Jsou to chemické látky, které stromy prostřednictvím svých listů přirozeně uvolňují do svého okolí jako obranu proti býložravcům. Na člověka mají však trochu jiný vliv: působí výrazným protizánětlivým efektem. A třeba takový terpen D-limonen je vcelku dobrým způsobem, jak preventivně potlačovat zhoubné rakovinné bujení. Když přijde na to, jak předcházet rakovině tlustého střeva, slinivky nebo prsu, je pravidelná procházka pod stromy velmi dobrý nápad.

Les vás uklidní a zpomalí

To, co vás nebezpečně přibližuje infarktu nebo mozkové mrtvici, je mimo jiné váš vysoký krevní tlak. Jak tomu předcházet? Chce to zvolnit tempo a trochu odpočívat. Aktivně, což je důležité. Přiměřenou fyzickou zátěž a pohyb na čerstvém vzduchu v sobě originálním způsobem propojuje procházka lesem. Že vám to překračování kořenů a občasné prodírání se houštím tlak sníží? Zaručeně! Po čtyřech hodinách pobytu v lese vám krevní tlak může měřitelně poklesnout o 9 %. Je to dáno tím, že příroda má svůj přirozený rytmus, klidnější, než na jaký jsme z města zvyklí.

Soustředit se na detail

O uvolněném tempu zalesněné krajiny mají jasno i ti, kteří se zabývají problematikou hyperaktivních dětí. Včetně těch s diagnostikovaným syndromem ADHD. Když to zjednodušíme, les nabízí spoustu vizuálních a akustických podnětů. Jenže abyste je mohli dobře vnímat, musíte se ztišit, zvolnit, soustředit se. Děti s ADHD potřebují záplavu podnětů pro svůj mozek a moc se soustředit nedokáží. Ale lesní prostředí je „tlumí“ a vede je k vyšší koncentraci. Místo malých neposedů, které není snadné zabavit, tak můžete mít doma malé nadšené přírodovědce.

Štěstí je na dosah

Pohyb, čerstvý vzduch, uklidňující zeleň. To vše nám snižuje hladinu stresu, čistí hlavu. V čem je to kouzlo, které za to může? Procházka v lese nám totiž nastartuje produkci hormonů kortizolu a dopaminu. Důležité jsou oba, ale jen tomu druhému se přezdívá hormon štěstí. Tělu dělá radost, když se může trochu hýbat a nemusí se chvilku zatěžovat zbytečnostmi. A právě to, že chvilku můžete žít jen daným okamžikem, nepřemýšlet nad minulostí nebo budoucností, ale prostě jen být, vám udělá moc dobře.

Je to jako meditace. Můžete být chvíli sami jen se svojí hlavou. Že to není příjemná představa? Věřte, že než dojdete na konec lesní cesty, bude vám mnohem lépe. Budete mít čas si uspořádat myšlenky a odložit nepodstatné věci. Pobyt v lese totiž zvyšuje vaši schopnost vnímat detaily. Přiřadíte věcem novou váhu, získáte nadhled. Není to automatické, chce to chodit na podobné procházky pravidelně. Ale výsledkem bude, že se naučíte přemýšlet o spoustě věcech jinak. Což rozhodně neškodí.

Pro zdravý spánek

Lidé, kteří si dopřejí každý den krátký výlet do lesa, mnohem lépe spí. A jak jistě tušíte, spánek nám dobíjí baterky. Možnost kvalitního spánku tedy rozhodně není k zahození. Potvrzuje to i předloňská studie z Tokia, která konstatuje zvýšení kvality spánku u lidí ve věku 37–55 let, kteří když začali chodit na lesní procházky, spali jako nemluvňata. Je to pořád dokola: čerstvý vzduch, zklidnění, zmírnění stresu, přiměřený pohyb. Ráno jste pak jako znovuzrození.

Méně nemocí a také rychlejší uzdravení

Prodělali jste operaci nebo jiný chirurgický zákrok? Pak je čas na rekonvalescenci. A jak už asi tušíte, fyzická regenerace lidského těla probíhá rychleji a efektivněji, pokud je součástí procesu hojení i lesní terapie. Pochopitelně, že nebudete ve stavu, kdy byste mohli skotačit v lese. Ale nenáročné posedávání na lavičce v parku bude fungovat podobně. Všechno souvisí se vším: pokud jste dříve chodili na pravidelné procházky do lesa, pravděpodobně nebudete mít problémy s nadváhou. A takoví lidé snáší pooperační období obecně lépe.

Pobyt v přírodě, tedy i v lese, vás i přirozeně otužuje. Pravidelné procházky vám tedy zvyšují imunitu, staví váš práh pasivní obranyschopnosti na vyšší úroveň. Vyvážený pohyb je také dobrou prevencí proti poruchám pohybového systému, třeba osteoporóze. A lesní lázeň také čistí vaši kůži. Jak vidíte, přínosů je tedy víc než dost. Tak na co ještě čekáte? Hurá do lesa!

 

Autor:

Vydáno dne:


Photocredit: Jerry Meaden

8 0

Hodnocení: 5/5 (125 hodnocení)

Podělte se s námi o Váš názor:

Související články:

Zvažte prosím deaktivaci AdBlocku pro tento web.

Přístup k obsahu tohoto portálu je zdarma. Naším zdrojem příjmu je totiž bannerová reklama.

Používáním systému AdBlock nás připravujete o finanční zdroje, bez kterých nebudeme schopni portál nadále provozovat.

V horním panelu prohlížeče klikněte na ikonu ruky na červené značce a zvolte 'Nespouštět na stránkách na této doméně'. Děkujeme!

PŘEČETL JSEM A CHCI PŘEJÍT NA PORTÁL