HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Nájemní bydlení vyměnili za obytňák. Náklady jim klesly o 180 tisíc Kč ročně

Odejít z nájmu a investovat veškeré úspory do přestavby starého ojetého auta vyžaduje kuráž a velkou dávku odhodlání. Manželský pár s dítětem se této výzvy chopil. Jako každá běžná rodina platili dříve několik tisíc korun měsíčně. Od doby, co bydlí v dodávce, začali pronajímat svůj byt, čímž si zajistili hezký pasivní příjem, přičemž oba samozřejmě pracují na dálku, a tak si i něco přivydělají. V poutavém rozhovoru nám popsali detailní průběh přestavby staré dodávky Iveco 2.0 i včetně seznamu použitých materiálů.


Obytná dodávka
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Tomáš R. (se souhlasem)

Nový domov za 520 tisíc korun

Tomáš s Markétou se rozhodli vložit veškeré úsilí i svoje úspory do kompletní přestavby dodávky. V rozhovoru nám popsali, co je k tomuto rozhodnutí před několika lety vedlo. „Velmi brzy jsme si uvědomili, že celoroční užívání dodávky je, vzhledem k dnešním cenám pozemků a nemovitostí, výhodné,“ usuzují. Čtyři roky stará dodávka je vyšla na 360 000 Kč, přičemž za veškerou práci prováděnou svépomocí a materiály nutné ke stavbě zaplatili zhruba 160 000 Kč. V rozhovoru se ničím netajili, detailně nám popsali celý průběh přestavby ojetého auta a také prozradili, jak dlouho v dodávce takto pobývali.

Dodávka přestavěná na obytňák – výběr správného typu auta je zásadní

První fáze: Příprava dodávky na kompletní přeměnu

V první fázi měli Tomáš s Markétou možnost více prozkoumat svoje nově koupené auto. Proběhlo náročné mytí, odstraňování rzi i polepů na vnější části. Jelikož dodávka sloužila k přepravním účelům, bylo zapotřebí také odmastit její vnitřní strany. A zatímco Markéta odmašťovala, Tomáš zařizoval příslušné dokumenty pro STK.

Tito sympaťáci se také potýkali s nedostatkem přirozeného světla v zadním prostoru. Nejjednodušším řeším pro ně bylo vyříznutí střešního okna (40 x 40 cm), které je přímo nad vařičem. Zároveň se tak dostanou ven veškeré páry z vaření a jiné škodlivé věci.

Druhá fáze: Izolace stěn a podlahy

Ve druhé fázi se náš mladý pár pustil do tepelné obálky dodávky. Stěny i podlahu dodávky zaizolovali a popřemýšleli i nad systémem vytápění. Nejpřijatelnější variantou se staly střešní soláry, které Tomáš sám nainstaloval. V neposlední řadě doladili i nějaké další pomocné konstrukce.

Plochy jsou zaizolované 2cm samolepicím Mirelonem s hliníkovou fólií odrážející teplo. Poté je ještě vše kompletně přetaženo další 2mm vrstvou Mirelonu s fólií pro pokrytí tepelných mostů. Pro vyrovnání prolisů na stropě použili 1 cm Mirelonu navíc.

Podlaha je taktéž srovnána 1cm Mirelonem. Nad ním jsou 2 × 2 mm XPS izolace, parotěsná fólie a nakonec původní dřevěná překližka (pokrytá pro dekoraci zátěžovým linoleem).

Porovnání aktuálních cen různých dodavatelů v Česku

  • Mirelon s hliníkovou fólií (aktuální cena zde),
  • podložka z XPS (aktuální cena zde),
  • parotěsná fólie (aktuální cena zde),
  • překližka (aktuální cena zde).

Třetí fáze: Rozvody a výroba vlastní elektřiny

Ve třetí fázi se dokončila izolace stropu a začalo se pracovat na rozvodech elektřiny. Vytápění je důležitou položkou na seznamu a tito sympaťáci ho mají vyřešené naftovým horkovzdušným topením (Vevor 5 kW). Mimo jiné si v dodávce vyrábí i vlastní elektřinu pomocí solární sestavy, kterou Tomáš zhotovil svépomocí. Poskytl nám nejen plány, ale i kompletní popis potřebných dílků.

Tomáš si vyrábí elektřinu pomocí solární sestavy, kterou sám vymyslel. Zveřejnil nákres systému

Čtvrtá fáze: Vybavení a zařízení dodávky

Čtvrtá fáze nebyla tolik fyzicky náročná. Pustili se do nosné konstrukce pro následné obložení palubkami, horních skříní a uložení postele.

Pro obložení stěn a stropu zvolili palubky tloušťky 12,5 mm (kompromis mezi útulným interiérem a hmotností), které jsou připevněné na dřevěné konstrukci. Ta je zase upevněná ke konstrukci auta na nýtovacích maticích. Podívejte se na průřez podlahou obytné dodávky ve fotogalerii.

Pátá fáze: Poslední dodělávky a zařízení kuchyně

A v páté fázi probíhaly už jen drobné dodělávky. Bylo to chvíli před technickou kontrolou a odjezdem na dlouhé cesty.

V rozhovoru nám Markéta popsala, co všechno ukrývá jejich mini kuchyňka dlouhá 170 cm. Je zde:

  • PB vařič se dvěma hořáky a 10–11kg plynovou bombou,
  • dva 30litrové barely na pitnou vodu s čerpadlem a vypínačem v baterii,
  • 20litrový barel na špinavou vodu s vypouštěcí hadičkou.

Na pití a vaření je to naprosto dostačující. Pro mytí (nádobí a osob) je odpadní nádrž malá (do budoucna zvažují větší pod auto).

Geniálně vyřešené úložné prostory v obytné dodávce

Nejdostupnější odkládací prostor je horní skříňka podél celého auta (320 cm), hůře pak jsou otevíratelné sedačko-bedny. Věci (oblečení, jídlo, drogerie), které denně nepotřebují, skladují v 1 m3 velké „šatně“ pod postelí. Ta je dostupná po odklopení jídelního stolku.

Jízdní kola cestují s dobrodruhy v tajném prostoru dodávky

Mladý pár je zapálený do jízdy na kole, a proto bylo na místě s sebou tato kola sbalit. Jak se ovšem vejdou do obytného prostoru?

„Často zablácená kola a kočárek jsou v garáži (pod postelí) dostupné zadními dveřmi,“ popisují majitelé dodávky s úsměvem na rtech. Aby se kola vešla (po sundání předních kol a sedadel), musel být rošt postele minimálně ve výšce 78 cm, což dohromady s 12cm matrací umožňuje pohodlné sezení na posteli ve vzpřímené poloze. „Do skříně se pak většinou mlátíme jen nohama a ne hlavou,“ dodávají.

Mockrát děkujeme sympatickému páru, který v dodávce strávil krásné dva roky života, za milý rozhovor pro portál Dřevostavitel. Ať se vám daří!

P.S. Je nutné stavět novostavbu už jen s řízeným větráním nebo to jde i jinak? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 26. – 29. ledna 2024. Vstupenku si lze stáhnout ZDARMA již nyní na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován). Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.


Vydáno dne:
02.11.2023

Photocredit: Tomáš R. (se souhlasem)

2

Video: Jak svépomocí vyrobit obytnou dodávku na cesty

Inspirujte se, jak si sami vyrobit obytné auto. Stačí vám k tomu dodávka, alespoň trochu promyšlený plán, co chcete v dodávce mít a nadšení pro práci... Číst více →



Pusťte se svépomocí do přestavby dodávky na obytňák. I tady využijete dřevo

Pokud vás láká svobodné a dobrodružné cestování, pusťte se do zajímavého projektu – přestavby vlastní obytné dodávky. Máme pro vás několik rad pro začátek... Číst více →



Levné a praktické bydlení – obytná dodávka není jen pro dobrodruhy

O obytná auta je čím dál větší zájem především u mladých nadšenců pro nezávislost a dobrodružství. Jak si co nejefektivněji zařídit vnitřek auta? Inspirujte se u nás... Číst více →



Obytná dodávka svépomocí – Jiří s Nikol ji přestavěli za 14 dní. Známe konečnou cenu

Kolik stojí přestavba dodávky? Jirka s Nikol Macháčovi inspirují Čechy svým krásným příběhem... Číst více →



Přestěhovali se do dodávky. Tomáš s Markétou odhalili, kolik tím měsíčně ušetří

Tomáš s Markétou si přestavěli dodávku svépomocí. Poskytli veřejnosti plány a schémata rozvodů... Číst více →



Dodávka přestavěná na obytňák – výběr správného typu auta je zásadní

Tomáš s Markétou a jejich malým synem se rozhodli přestěhovat do obytné dodávky. Jejich měsíční výdaje klesly na 15 tisíc korun a bydlení si nemohou vynachválit. V rozhovoru se nám svěřili s detaily i strastmi, které je provázely od počátku... Číst více →



Tomáš si vyrábí elektřinu pomocí solární sestavy, kterou sám vymyslel. Zveřejnil nákres systému

Energie hýbou světem a to zejména v posledních letech, kdy jejich ceny začaly dramaticky kolísat. Chytré řešení energetické soběstačnosti se stalo tématem i pro Markétu a Tomáše, kteří se rozhodli pokusit se o vytvoření vlastního ostrovního systému... Číst více →



Mladý pár s 3letým synem žije v obytné dodávce. Jejich měsíční výdaje jsou 15 tisíc korun

Byť nebyli Tomáš ani Markéta manuálně zruční, dokázali si svépomocí přestavět dodávku na obytnou. Aby dalším zapáleným cestovatelům ulehčili počáteční strasti, popsali nám v rozhovoru kompletní postup přestavby dodávky od výběru správného auta až po výrobu vlastní solární sestavy... Číst více →