HLEDEJ
Přihlásit se HOBBY PROFI DŘEVOSTAVBY APLIKACE FIRMY VYBAVENÍ

Odhalte včas lži neseriózních realitních makléřů

Pokud prodáváte dům či byt, je téměř nemožné se nesetkat s realitními makléři. Jakmile začnete svoji nemovitost inzerovat, začnou vám volat a nabídky se jen hrnou. Jak se ale rozhodnout? Žádný prodávající nestojí o spolupráci s neseriózním realitním makléřem. Jak rozeznat ty zkušené a seriózní od podvodníků? Třeba díky lžím, které tito makléři používají, když chtějí získat nemovitost do své nabídky. Tyto nekalé praktiky totiž ti dobří a zkušení používat nemusí. Pojďme si nyní ukázat ty nejčastější.


Podvodní realitní makléři
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »

Lež číslo 1: Koupím byt v této lokalitě

Koupím byt v této lokalitě, platím hotově, lékař, mladá rodina, mladý pár hledá byt v tomto domě atp. Každý z nás zná lístečky na výlohách, dveřích, sloupech, zastávkách či schránkách s inzeráty podobného typu. Pokud na daný telefon zavoláte, na druhé straně se ozve často začínající nezkušený makléř, který začne tvrdit, že zastupuje klienta. Cíl je jasný, získat do nabídky vaši nemovitost.

Lež číslo 2: Mám kupce na vaši nemovitost

Kdo někdy prodával nemovitost sám bez realitní kanceláře, jistě se s tímto trikem setkal. Vložíte inzerát na servery typu Bezrealitky a hned vám volá spousta zájemců. Máte radost a říkáte si, že prodat nemovitost bude hračka a co nevidět budete mít peníze na svém účtu.

V drtivé většině případů vám ale nevolají přímí zájemci, ale pouze realitní makléři, kteří se vydávají buď za přímé zájemce (kteří nemovitost koupit nechtějí), nebo říkají, že přesně takovou nemovitost hledají pro svého klienta. Není ani ojedinělé, že takového klienta přivedou i na prohlídku a sehrají spolu dobře secvičené divadlo. Jejich jediným cílem je získat nemovitost do své nabídky.

Lež číslo 3: Podepište rezervační smlouvu a nemovitost je prodaná

Pokud takovému makléři podlehnete a uvěříte, že pro vaši nemovitost má kupce, na prohlídce nemovitosti na vás začne tlačit, abyste podepsali smlouvu. Vy máte radost, že máte kupujícího a smlouvu, která se tváří jako rezervační, rychle podepíšete. Následně zjistíte, že jste podepsali smlouvu s makléřem, který bude prodávat vaši nemovitost a že za to dostane provizi. V těch nejhorších případech se bude navíc jednat o smlouvu exkluzivní.

I když se ubráníte a žádnou smlouvu nepodepíšete, podvodný makléř většinou začne hned druhý den bez vašeho vědomí nemovitost inzerovat. Spolupracovat nadále s makléřem, který vám již na začátku lhal, není rozumné.

Lež číslo 4: Prodám vaši nemovitost za vysokou cenu

Realitní makléři běžně slibují nereálně vysoké prodejní ceny s cílem podepsat zprostředkovatelskou smlouvu. Každý majitel chce samozřejmě prodat za nejvyšší možnou cenu a svěří tedy prodej právě tomu makléři, který mu ji nabídne. Jakmile má makléř klienta jistého, začne tlačit na snížení ceny a rychlý prodej nemovitosti. Tato praktika je vždy varovným signálem pro ukončení spolupráce s makléřem.

Lež číslo 5: Mám databázi kupujících, kteří budou mít zájem o vaši nemovitost

Hlavně větší realitky se velikostí databází chlubí. Často se však vliv databází přeceňuje. Jediným cílem je ohromit vás a udělat dojem s cílem získat nemovitost do nabídky. Nejedná se přímo o lež, ale je nutné to brát s rezervou.

Mít na někoho email či telefon neznamená, že ho zastupujete. Často to jsou také kontakty nekvalitní či neaktuální. Kontakty na klienty, kteří „hledají“ nemovitost několik let či na klienty, kteří již koupili nemovitost před mnoha lety. Většinou jde o zájemce, kteří projevili zájem o určitou nemovitost a vyplnili kontaktní formulář. Všechny velké realitní portály mají dnes funkci sledování nových nabídek (watchdog), takže se prodávající nemusí bát, že by se jeho nabídka nedostala i mezi tyto kontakty.

Lež číslo 6: Nabízím velmi výhodně krásný dům

S touto praktikou se primárně nesetkávají prodávající, ale naopak kupující. Hodně makléřů si zakládá na tom mít co nejvíce nemovitostí v nabídce, případně získat kontakty na kupující za účelem budování databáze a ohromení potenciálních klientů.

Fiktivní inzerát má většinou prodejní cenu za nemovitost o hodně nižší než další podobné nemovitosti. Cílem je přetáhnout poptávku kupujících na svou stranu. Jakmile na potenciálního kupujícího získá makléř kontakt, oznámí mu, že byt se zrovna dnes rezervoval, ale že náhodou má podobný byt o ulici dále. A tohoto kupujícího může využít k získání nemovitosti do nabídky (viz Mám kupce na vaši nemovitost). Ti nejlepší realitní makléři fiktivní inzeráty rozhodně nepoužívají a naopak mají ve své nabídce pouze několik nemovitostí, kterým se intenzivně věnují.

Pokud zjistíte, že realitní makléř, kterému chcete svěřit prodej vaší nemovitosti, používá tyto praktiky, zbystřete! Při výběru realitního makléře musíte být obezřetní a prověřovat si vše, co makléř říká. Pokud svěříte prodej své nemovitosti skutečnému odborníkovi s morálními vlastnostmi, bude proces prodeje nemovitosti rychlejší a bez zbytečných komplikací. Přejeme vám hodně štěstí.

Líbil se Vám tento článek? Kupte redakci kávu! Stačí poslat SMS s textem KAFE na číslo 90211. Cena SMS je 39,- Kč. Děkujeme!


Autor:
Mgr. Eva Zupančič

Vydáno dne:
18.10.2019


Photocredit: Archiv redakce

0 -2

Podělte se s námi o Váš názor:


Související články: